אני קהלת

מתוך:  > אני קהלת > אני קהלת

עמוד:13

המוחלט של כל הדברים המניעים את חיי האדם ואת קלות הדעת הגמורה שעליה מושתתת החברה . האם ביקש המחבר , כמו רבים אחרים דוגמת המחבר האלכסנדריני של " חכמת שלמה , " לייחס לשלמה ספר נוסף ? האם קהלת הוא ספר אפוקריפי , אחד מן הכתבים הנמנים עם הספרות הפסאודופיגרפית הענפה , שלא חדלה להפיק תוצרים שונים החל בתקופתו של יהודה המכבי ועד לעידן בר כוכבא ? לא בדיוק . כאשר מחבר יהודי ממאות הנושקות לראשית הספירה ביקש להחדיר רעיון רב עוצמה בקרב בני דורו , היה עליו להתהדר באיצטלה של נביא קדום או של אדם מפורסם כמו משה , חנוך , ברוך או עזרא , ולעשות כמיטב יכולתו לשוות לכתיבתו סגנון המאפיין את אחת הדמויות העתיקות הללו , ולא זו בלבד אלא שהיה עליו לגרום לאנשים להאמין לו , שכן באותה תקופה לא התקיימה ביקורת ספרותית בשום צורה . אין זו כוונתו של מחברנו כלל וכלל . מחבר הספרים החיצוניים הוא תמיד קנאי , המניח בצד את אהבת עצמו למען מטרתו . רואים בנקל את נטייתו ואת הדעה המנחה אותו בעבודתו . מחבר קהלת , לעומת זאת , היה כועס מאוד אילו היו חושבים שהוא מסוגל להטפה , לעשיית נפשות מסוג כלשהו . אף שלא גילה לנו את שמו , הוא רחוק מלהיות מנותק מכל יומרה ספרותית ; לעתים הוא אף קוטע את הסיפור וזונח אותו באופן מפתיע . בסוף החיבור , לאחר

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר