מבוא יישוב המקרא על פי פשוטו

עמוד:9

הרי לפנינו : כאשר אומות העולם רואות את ריבוי הפנים של אלוהי העולם , הרי הן מסיקות מכאן ש '' שתי רשויות הן . " ואילו אנחנו שמענו בהר סיני "אנכי ה' , "אלהיך ואנחנו יודעים שאחדות ה' באה לידי ביטוי דווקא בריבוי פניו ומידותיו . על פי הדברים האלה שוב אין אנחנו יכולים לתמוה על שיש בתורה מקראות רבים המכחישים זה את זה . ולא עוד , אלא מלכתחילה היינו יכולים לצפות לסתירות בין המקראות . וכל הסתירות האלה אינן טעונות יישוב וגם אינן ניתנות ליישוב ; שהרי הן נובעות מן הסתירות שבין מידותיו של ה , ' והסתירות האלה אינן אלא הביטוי העליון של אחדות ה ' . אולם אף על פי שאין בידינו ליישב את הסתירות האלה , חובה עלינו להבין את משמעותן . שהרי שני המקראות הסותרים מבטאים שני רעיונות שמקורם במידותיו של ה ' , ועלינו לעמוד על טיבו של כל אחד משני הרעיונות האלה ולהגדיר את ההבדל שבינו ובין חברו . וגם בעניין זה יכולים אנחנו ללמוד מתורתם של חכמי ישראל . שכבר גילו חכמי 5 הסוד , שאלהים הוא בגימטריה הטבע . ולמדנו מכאן , שהעולם שנברא במידת שם אלהים הוא עולם הטבע , ואילו העולם שנברא במידת שם הויה הוא עולם ההתגלות . ועל פי זה כבר מובנים ההבדלים שבין שני סיפורי הבריאה . העולם שנברא בשם אלהים נמסר לשלטון חוקי הטבע ; ודבר זה צריך לבוא לידי ביטוי כבר בשעת בריאתו . משום כך צמיחת הדשא קודמת לבריאת בעלי החיים , ובריאת בעלי החיים קודמת לבריאת האדם ; שהרי זה היה צריך להיות סדר התהוות היצורים האלה אילו התפתחו מאליהם על פי חוקי הטבע . כמו כן הרי זה מובן שאיש ואישה נבראו כאחד . שהרי הטבע דואג רק לקיום כל היצורים , וקיום המין האנושי תלוי בשותפות שבין איש ואישה . כנגד זה העולם שנברא בשם הויה הוא העולם שה' מתגלה בו , וה ' בעצמו מנהיג אותו כרצונו . זה הוא עולם שיש לו משמעות , והוא נברא כדי שה' ישמח בו במעשיו , ולפיכך מעולם לא נמסר במוחלט לשלטון חוקי הטבע העיוור . בהתאם לכך יצירת האדם קדמה כאן ליצירת הצמחים ובעלי החיים ; שהרי אין חפץ לה ' בכל ברואי עולם אלא באדם בלבד . כמו כן הרי זה מובן שהאיש נברא לפני האישה ; שכן בעולם זה לא באה האישה רק כדי להבטיח את קיום המין האנושי , אלא האישה נבראה כדי שהאיש ישמח בה ויאהבנה כגופו וימצא בה עזר בחיים . ודבר זה לא יושג , אלא אם כן סבל תחילה מהבדידות וראה שהוא שרוי בלא . 5 זוהר חדש . בראשית יז ע '' א ; של '' ה שבועות קנז ; מהר '' ל , באר הגולה עמ ' קנה .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר