בתי־ספר למדריכים

עמוד:355

בתי ספרלמדריכים במרץ רב פיתח הלפרן את פעולתו בתחום ההכשרה ההגנתית , ושיקע בה כוחות גוף ונפש מרובים . תוכניתו הראשונית היתה להקים בתי ספר למדריכים , ובראשם בית ספר מרכזי למדרי כים . כבר במאי 1931 החל הלפרן לגייס מועמדים לבית הספר למדריכים בפאריס , שנתכוונו להקים , אלא שהפעולה לא הגיעה לכלל מימוש . התוכניות להקמת בית הספר המרכזי למדריכים תפסו מקום גדול בתוכניתו הכללית של ז'בוטינסקי לעשות לשינוי דמותו של הנוער העברי ולעילוי כוחו . וותיקות היו התוכניות , שהרי כבר בסוף 1927 ובתחילת 1928 ניסה ז'בוטינסקי להקים בית ספר כזה בצרפת ( עי' פרקים יב ו יג . ( על צד האמת ראה ז'בוטינסקי בהקמת בית ספר כזה צורך ראשון ועליון לבית"ר . משנתמעט הסיכוי להקימו בצרפת התל ז'בוטינסקי לנסות ולפעול להקמתו במדינה אירופית אתרת , ובייחוד באיטאליה . לשם כך פנה לידידו אנג'ילו דונאטי , שקיבל על עצמו וניהל בשם בית '' ר משא ומתן עם שגרירות איטאליה בפאריס . בסמוך לכינוס בדאנציג ( 1931 . 6 . 24 ) כתב ז'בוטינסקי לדונאטי על החלטת הכינוס להקים את בית הספה ושעל ראש בית '' ר לבחור באיזו ארץ יוקם . וזו לשון הפנייה : 'אני יכול לבחור , לקי א קושי פורמאלי , בכול ארץ שהיא ביבשת ; אך הייתי מעדיף מטעמים רבים להקימו באיטאליה , אם הדבר בגדר האפשר . המדובר בספורט המגן , פשוטו כמשמעו : איגרוף צרפתי ואנגלי , ג'יאו ג'יטסו , סיוף מקלות , סיוף חרבות , קליעה למטרה ויסודות ביצורים . כבסיס — יסודות הצופיות . התלמידים יבואו ג ם מארץ ישראל . אך לא רק משם . פוגרומים נגדנו נערכים בארצות רבות אחרות , ורצוננו הוא שבכול ארץ שבה נשקפת סכנה יימצאו צעירים יהודים שיידעו להתגונן . ברית תרומפלדור אינה עשירה , ובית ספרה ית קיים אך ורק בכספיה : לפיכך הוא יהיה בתחילה מוסד צנוע , אך אני בטוח שייתפתח . ' אומנם בית"ר כהסתדרות נוער אינה עוסקת בפוליטי קה , העיר ראש בית" ר , ברם הוא מאהדתו ללשון ולתרבות האיטאלקית ביקש להדגיש שרואה חשיבות בכך , שלא לשון אירופית אחת תשלוט באיזור הים התיכון . במאמצים אלה המשיך ז'בוטינסקי באמצעות דונאטי , שניסה כוחו להביא למימוש התוכנית בביקורו באיטאליה ( נובמבר ( 1931 בשיתוף פעולה עם ליאונה אריה קארפי , איש הצה '' ר ומייסד בית '' ר איטאליה . " « ( 194 טי' ספר קארפי , . 58—35 במיכתב סודי כתב ( 1931 . 12 . 8 ) ראש ביתיר לקארפי , שבית הספר לא יהא רכושה של ביתיר , אלא של קרן תל חי . בו דיבר בתוכניות לייסד בית ספר כזה בפאריס במארס , 1932 לאחר שישוב הלפרן מפולין . אין ספק , שדבריו של ראש בית"ר היו דורבן גדול לפתיחתה של פעולה נרחבת בתחום , שכאילו בשבילו נוצרה מתחילה בית '' ר בכלל . הלפרן בהקדמתו לחוברת הסביר את מהותו של ספורט המגן , התופס יותר מקודם מקום רחב בפעולות הספורט בעולם . בה דן בייחוד בספורט המגן האינדיבידואלי — איגרוף , סיוף , זריקה , יריה , ג'יאו ג'יסטו - ועמד על המהות הג'נטל מנית הכרוכה בו , שהרי הספורטאי אינו נלחם נגד אדם חלש ממנו , ומשתמש רק במידת כוח מינימאלית הדרושה להשתלטות על אוייב . 'הס פורטאי האמיתי לעולם אינו מראה מה שקוראים "גבורות . " הוא אדם עניו בכול הופעותיו . הוא מגן תמיד על אשה ועל ילד ועל אדם חלש . ' ... וכמובן : 'האדם העוסק בספורט המגן תמיד ובכול מקום צריך להגן על כבודו , על כבוד עמו ומולדתו . ' ובסוף : 'ואם כבר הוכרחת להיפגש פנים אל פנים עם אוייבך , תן לו "שיעור , " שיז כרוהו הוא ובניו אחריו , ויספר לילדיו ולקרוביו , שייזהרו מלעורר את חמתם או לפגוע בכבודם של הג'נטלמנים השקטים והטובים האלה , ששמם אנשי בית"ר . ' היתה זו התחלה של פעולה , שבהמשכה קיימה במידה מרובה את התקוות לקרב את בית"ר אל ההכשרה הצבאית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר