הקדמה

עמוד:13

כמעט כליל . ברוסיה כבר שלט הקומוניסט . במדינות אירופה , מהן חדשות שהשיגו את עצמאותן , פרצו משברים פוליטיים וכלכליים , ובהן התנכלו בראש וראשונה ליהודים ולזכויותיהם , לפרנסתם ולמעמדם . רק אתמול הסתיימה המלחמה וכבר הריחו באוויר את ריח האש . היטלר המתין והתכונן ליומו . ב 923 ו כבר היה לרבים בתה שהשלום המצופה הביא בכנפיו רק אשליות , וקודם כל ליהודים . יהדות רוסיה נותקה מכלל העם , וגל האנטישמיות גבר והתחזק מדי יום ביומו , באירופה כולה . גם במדינות שרק לפני שנים ספורות פרקו מעליהן את העול הזר וזכו לעצמאותן . ובארץ ישראל : הכרזת באלפור שלפיה נתחייבה אנגליה להפוך את ארץ ישראל לביית לאומי ניטשטשה . במקומה קמו חוקים וצווים חדשים בכוונה לעצור בעד כל התפתחות יהודית , לנעול את שערי העלייה ולהבטיח רוב ערבי בארץ . אכזבה ויאוש אחזו בנוער היהודי , והתחילה בריחה מן היהדות ומהציונות . רבים מבני הנוער עזבו את המדינה שבדרך , וביקשו להם כל מיני 'איסמים ' . ציונות וחיסול הגולה פסקו מלהיות התשובה היחידה ל'צרת היהודים ' . במקום ללחום נגד הגזירות מצד אנגליה , יש שמצאו לעצמם הכשרים לפשרות עם מצפונם . הציונות של הרצל הפכה להיות מנת חלקם של יחידים - יחידי סגולה בעם . המנהיגים השלימו עם הרעיון , שגורל העם והנוער הוא להישאר בגולה . סייעו לכך חסידי הציונות הרוחנית ונאמני הציונות הסוציאליסטית על כל זרמיה . אלפיים שנות גולה השפיעו לא מעט על אופיו של עמנו ועל הפסיכולוגיה שלו . אף בגולה קמו מתוכו גאונים וענקי רוח , גדולי תורה וחוכמה , ואילו המוני העם השלימו למעשה עם חייהם וציפו לבואו של המשיח בכוח תפילותיהם . ה'מילחמה' כנגד הגזירות בהווה התנהלה בדרכי השתדלנות . חלק לא מבוטל בכמות ובאיכות ביקש ללכת בדרך של טמיעה . דומה כאילו לא היה דבר מאחד בין עם זה לבין המכבים וחילות בר כוכבא , וכאילו נותקה השר שרת לעד . מנהיגי העם עשו להשכיח את גבורות הימים שעברו ולמעט בערכם של לחימה ומרי . חגי גבורה ומרד נהיו לחגי דת בלבד . העם השלים עם גורלו . את הפורעניות , הגזירות , הרדיפות , קיבל כחלק טיבעי מחיי הגולה . בדורות אלה עלה נחשול חדש של עירעור יסודות האמונה , שכנגדו עמדה בפרץ בייחוד תנועת החסידות . תרומתה ההיסטורית של תנועת החסידות לקיום עמנו היתה בכך , שהגבירה בקרב המונים רבים את האמונה העצמית , ושביצרה את גורלו של העם לבנות את חייו בעולם מופנם וסגור - במקומו של הגיטו המתפרק . החסידות הביאה ביהדות את שירות הבורא מתוך שימחה ואהבה בכול הלב והחדירה תוכן מלא לחייהם האפורים של המוני העם : כל ניגון היוצא מן הלב דרכו ישר למרומים . כוחו של הניגון , השפעתו וגורלו מותנים בעומקו , אמיתיותו , דביקותו , לבביותו , והאמונה שבו . בית" ר כאילו דבקה בכוחו של הניגון החסידי , בכות המסירות ש'בכול לבבך ובכול מאודך , ' בכות העבודה ו'בשימחת הלבב ' , וכאילו הביאה דביקות מן ה'חסידות' אל העולם הציוני החילוני . גם בית '' ר פנתה להמונים , המוני הנוער . יותר מתנועות נוער אחרות בהיסטוריה של עמנו בתפוצות מצאה בית"ר את הדרך להיות החוליה המקשרת בין דותת העבר הרחוק והעתיד הקרוב . בהרגשה שבאה לכתוב דף חדש בספר הישן של תולדות עמנו היה טמון כוחה של תנועת בית"ר . באמונה , שאנו , הנוער היהודי של דורנו , גם נהיה המגשימים של רעיון גדול זה , המורדים , הת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר