פרק א' כיצד מזהים את נסי המקרא? — בעיות הנובעות מהעדר מינוח

עמוד:13

תרנם בל פרשו נס" ( ישעיה ל"ג , כ"ג ; ראה גם יחזקאל כ"ז , ז . ( ' רק בכתוב אחד יש למונח "נס" משמעות מובהקת של אות ומופת : " ותפתח הארץ את פיה ותבלע אתם ואת קרח במות העדה באבל האש את חמשים ומאתים איש ויהיו לנס" ( במדבר כ"ו , י . ( ' בעקבות מעשה נס נוסף , ניצחון ישראל על עמלק ( שמות י"ז , ח - ' _י''ג , ( בונה משה מזבח ומכנהו בשם "ה' נסי" ( פס' ט"ו . ( משמעות המלה "נס" בכתוב זה אינה ברורה — מה גם שיש חשש , כי הכתוב הבא נשתבש ו " ויאמר כי יד על כס יה ( ואולי צ"ל "נס יה ( " מלחמה לה' בעמלק מדר דר" ( פס' ט"ז , ( ואפשר שמלת "נס" משמעותה כאן דגל . ואם אכן "כס" הוא שיבוש מ"נס '' בפס' ט"ז , אפשר שמתבטאת בו שבועה , הרמת יד אל הנס המקודש לה , ' כפי שטען החוקר נ"ה _טור סיני . כיוון שהמונח "נס" במקרא אינו אקוויוולנטי לזה שבלשון חכמים , נלך ונבקש אחר מונחים מקראיים אחרים , העשויים לבטא את המשמעות המבוקשת . המושג "גדולות" ( המופיע בצורת הריבוי בלבד ) מכוון פעם אחת ויחידה למעשיו של האדם — איש האלוהים , עושה הנסים " ! והמלך מדבר אל גחזי נער איש האלהים לאמר ספרה נא לי את כל הגדלות אשר עשה אלישע" ( מלכים ב' ח , ' ד . ( ' ואכן , הכתוב הבא בסיפור זה מבהיר לקורא לאלו ממעשי הנביא כיוון המלך בבקשתו : "ויהי הוא מספר למלך את אשר החיה את המת " ... ( פס' ה . ( ' כתובים נוספים הנוקטים לשון "גדולות" בזיקה לבני אדם , מלמדים , כי הללו אינן בתחום השגתם ; ה"גדולות" מציינות את שנפלא מן האדם : "ה' לא גבה לבי ולא רמו עיני ולא הלכתי בגדלות ובנפלאות ממני" ( תהלים קל"א , א : ' ראה גם ירמיה מ"ה , ה . (' בדרך כלל מציינות אפוא ה"גדולות" את מעשי ה' ; ואלה לובשים לעתים אופי של נס י "שכחו אל מושיעם עשה גדלות במצרים נפלאות בארץ חם נוראות על ים סוף '' ( תחלים ק"ו , כ"א . ( שמא רומז לנסים גם הכתוב בדברים , המדגיש את השגחת ה' על עמו במצרים ובמדבר : " הוא _תהלתך והוא אלהיך אשר עשה אתך את הגדלות ואת הנוראת האלה אשר ראו עיניך" ( י , ' כ"א . ( בשני כתובים אחרים אין "גדולות" מתייחס לנסים בלבד , אלא גם למעשים אחרים של ה , ' שאינם לפי כוחו של אדם ו אפיון ה' כ"עשה גדלות עד אין חקר ונפלאות עד אין מספר" ( איוב ט , ' י ( ' מכוון גם למעשה נסים כשינוי סדרי הבריאה — " המעתיק הרים ולא ירעו אשר הפכם באפו . המרגיז ארץ ממקומה ועמודיה יתפלצון . האמר לחרס לא יזרח ובעד כוכבים יחתם" ( פס'

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר