פרק א' כיצד מזהים את נסי המקרא? — בעיות הנובעות מהעדר מינוח

עמוד:12

למשל , בספר בראשית / מה תהיה עמדתנו לגבי הסיפור הפותח את המקרא , מעשה בריאת העולם , על שתי נוסחותיו ( א , ' א - ' ב . " ' ב' ד "' י ב , ' _ד'ב כ"ה ?( האם בואם של בני האלוהים על בנות האדם הוא בגדר נס ( ו , ' א - ' ד ?( ' הנכלול ברשימת הנסים את אסון המבול ( ז - ' ח ( ' ואת בלבול הלשונות והפצת בני האדם בעקבות בניין מגדל בבל ( י"א , א - ' ט ?( ' ואיך נתייחס להתגלויות ה' בחלום לאבימלך ( כ , ' ו - ' ז , (' ליעקב ( כ"ח , י"ב-ט"ו ; ל"א , י"א-י"ג _, מ"ו , ב - ' ד ( ' וללבן ( ל"א , כ"ד ?( ומה טיבן של ההתגלויות בהקיץ , כהופעת המלאך בפני הגר ( ט"ז , ז - ' י"ג , ( או פגישת יעקב במחנה אלוהים ( ל"ב , ב - ' ג ?( ' האם כולן ייתפסו כמעשי נס ? בספר בראשית חוזר פעמים מספר מעשה בפקידתה של אישה עקרה ( שרה , רבקה , רחל : ( האם כל עצירת רחם או פתיחתה ( וראה גם סגירת כל רחם לבית אבימלך בעקבות לקיחת שרה לבית המלך , ופתיחתה לאחר תפילת אברהם ו כ , ' י"ז-י"ח ) היא בגדר מעשה נס ? האם נכלול ברשימת הנסים את הופעתו של האיל , הנאחז בסבך ממש ברגע שאברהם זקוק לקורבן תחת בנו ( כ"ב , י"ג ?( ובדומה לכך , את פקיחת עיניה של הגר לראות את הבאר שממנה תבוא ישועת בנה , כאשר כלו , לכאורה , כל הקצים ( כ"א , י"ט , ( ואת הופעת רבקה , הנערה שיעד ה' ליצחק , ברגע שבו סיים עבדו של אברהם , את תפילתו , כי ימציא לו ה' את הנערה הראויה ( כ"ד , ט"ו . ( ושאלה אחרונה ? האם פועל ההשגחה , שסיבבה מאחורי הקלעים את האירועים הסבוכים בסיפור יוסף ( ל"ז-נ , ' וראה במיוחד נ , ' י"ט-כ ( ' ייחשב על הנסים , אם לאו ? הקושי במפקד הנסים יש בו אולי כדי לרפות את ידינו , לרמז כי הגדרתה של תופעת הנס במקרא אינה אפשרית , ומכל מקום — כי רשימה של סיפורי הנסים לא תוביל אותנו אל מטרתנו . דרך אפשרית אחרת היא הדרך הסימנטית . ננסה אפוא להגיע אל ההגדרה באמצעות המונח "נס" ונרדפיו . המונח "נס , " כמשמעותו בלשוננו כיום , רווח בלשון חכמים : "עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים" ( אבות ה , ' ד t ( ' "הרואה מקום שנעשו בו נסים לישראל אומר : 'ברוך שעשה נסים לאבותינו במקום הזה "' ( ברכות ט , ' א . ( ' לעומת זאת , בלשון המקרא שונה משמעות המונח , ו"נס" הוא מוט גבוה , הנראה למרחוק , כגון : "ויאמר ה' אל משה עשה לך שרף ושים אתו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו וחי . ויעש משה נחש נחשת וישימהו על הנס והיה אם נשך הנחש את איש והביט את נחש הנחשת וחי" ( במדבר כ"א , ח - ' ט' י וראה גם ישעיה ל , ' י"ז . ( במקרים אחרים הנס הוא דגל , הסימן שעל התורן , ולדוגמא.- "נטשו חבליך בל יחזקו כן

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר