הקדמה

עמוד:13

הקדמה | 13 במחזותיו באמצעות הדמויות המוצגות והאירועים על הבמה ; בהתאם לכך התיאטרון האפי מבקש לדרבן את הצופים במחזה לנקוט עמדה ביחס למתרחש מול עיניהם . הם אינם אמורים – לפי הכוונות הפדגוגיות של ברכט – להזדהות עם הדמויות ועם האירועים המוצגים על הבמה, אלא לחשוב באופן רציונלי ולגבש בקִרבם עמדות ביקורתיות כלפי המושמע להם והמוצג בפניהם . בתיווך תפישה של פרויד באשר למהות היצירה האמנותית, המהווה לדידו מעין העלאה של המודחק והצגתו במציאות באורח מסובלם ( כלומר, שעבר תהליך של סובלימציה ) , אני מבקש לדון במאמר בטענה שלפיה, בניגוד לכוונות הפדגוגיות - פוליטיות של ברכט עצמו – דווקא להזדהות הבלתי - אמצעית של הקהל עם דמויות לא - מוסריות ועם היצגים העולים על הבמה של התנהגות נפשעת ולעיתים סוֹטָה בעליל יש ערך אמנציפטורי ( השואף לשחרור האדם ) , אשר גובר באפקטיביות הרדיקלית שלו על הוראה אידאית, אינדוקטרינציה, ואף על חשיבה עצמית רציונלית - מושגית באשר לערכים מוסריים וחברתיים בכלל . טענתי זו מבקשת להתלכד עם המסר העקרוני של ברכט במאמרו על ״התיאטרון האפי״, אשר לפיו אַל לבני האדם להוות אמצעי למען המוסר, אלא נהפוך הוא – המוסר חייב להתקיים למען בני האדם . במאמר עולות לא מעט דוגמאות להמחשת טענתי משירים המשובצים במחזות אופרה בגרוש ועלייתה ונפילתה של העיר מהגוני ומשירים אחרים שחיבר ברכט . 9 המחזה מהווה למעשה 5 ) על המחזה "האומר - כן והאומר - לא" מאת ברכט : אופרה דידקטית, "אופרת בית - ספר" מאת ברטולט ברכט למוזיקה שהלחין קוּרט וייל . האופרה האומר - כן ( בגרסה הראשונה של ברכט, 1930 ) הועלתה בשעתה כמאה פעמים בבתי - ספר תיכוניים בגרמניה ושימשה מוקד לדיונים 9 פרטי הגרסאות הראשונות של המאמר : טאובר, שתי הרצאות על המחזה האומר - כן והאומר - לא מאת ברכט ; החינוך וסביבו, ל"ג, תשע"א מכללת סמינר הקיבוצים, ,2011 עמ' 357 - 371 . שתי הרצאות על המחזה האומר - כן והאומר - לא מאת ברכט ; פעימות, ,2 ,2013 עמ' 213 - 227 . שתי ההרצאות על המחזה של ברכט נישאו בחורף 2009 - 2010 לפני קהל שצפה במחזה האומר - כן והאומר - לא ( גִרסת 1931 ) , שהעלתה "קבוצת תיאטרון רות קנר" באוניברסיטת תל אביב ובאולם צוותא בעיר . טקסט של מאמרים אחדים באשר למחזה של ברכט, ובכללם הטקסט של ההרצאות האלה, חולק לקהל הצופים בהצגת האופרה "האומר - כן" ( מאת ברכט ווייל, גרסת 1930 ) , בניהול מוזיקלי ובבימוי של מיכל גרובר - פרידלנדר, ושל חלק המחזה, האומר - לא ( גרסת 1931 ) , בביצוע "אנסמבל המעבדה לתרבות בדימונה" בבימוי נועה קנולר, שהועלו פעמים מספר על הבמה באוניברסיטת תל אביב ביוני 2010 .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר