הקדמה

עמוד:12

12 | עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך המאמר נידונים ארבעה נושאים באורח מפורט יחסי : ( א ) רצון החניך, לפחות פתיחותו, כלפי תהליכי החינוך והלימוד כתנאי הכרחי להצלחתו, או אטימות התלמיד כלפי תהליכי החינוך והלימוד כתנאי מספיק לכישלונו ( על רקע תיאור של הצלחה פדגוגית ותיאור של כישלון פדגוגי בדיאלוג מנון ) ; ( ב ) תפישת ה"אֵרוֹס" ( התשוקה הפנימית ) בדיאלוג המשתה, לפי דברי סוקרטס, כגורם בתהליכי החינוך, והמחשת העניין לפי דברי תלמידו לכאורה, אלקיביאדס, המתארים כישלון פדגוגי ביחס לעצמו ; ( ג ) על האירוניה ועל חוויית השיתוק ( ההודאה העצמית של התלמיד באי - ידיעה ) כאמצעים פדגוגיים ; ( ד ) הדיאלוג הסוקרטי ( לרבות האירוניה וחוויית השיתוק ) כחרב פיפיות מבחינה פדגוגית, דהיינו גם כגורם לכישלון תהליכי חינוך והוראה . 3 ) על נאמנות לאמת ועל דבקות בחיים – בין סוקרטס לגלילאו גליליי : 7 ניתוח של הבעיה המוסרית – ובכך גם של הבעיה הפדגוגית – באשר לדילמה אפשרית בין הנאמנות לאמת ( גם במחיר הוויתור על החיים ) לבין הדבקות בחיים ( גם במחיר הוויתור על האמת ועל ערכים אנושיים ) , לפי הדמויות של סוקרטס ושל גלילאו גליליי . דבריי במאמר זה אינם מתייחסים במיוחד אל הדמויות ההיסטוריות עצמן, אלא בעיקר אל ההיצגים שלהן – של סוקרטס בדיאלוגים אפולוגיה, קריטון ופַידון מאת אפלטון ( מהמחצית הראשונה של המאה הרביעית לפנה״ס ) , ושל גליליי במחזה חיי גלילאו גליליי מאת ברטולט ברכט ( 1938 ) . בסוף המאמר עולה לדיון גם תיאור של עמדות הפוכות בתוכניהן מאלה שהוצגו במאמר לפני כן : תפישת המוות של סוקרטס כאירונית ( כהפגנה בוטה של אמירת "הן" על הראוי לומר עליו מניה וביה "לאו" ) , ותיאור גלילאו גליליי ( על - ידי ברכט ) כמי שמתחרט על בחירתו בחיים במחיר הוויתור על האמת ועל הערכים . 4 ) מעבר לטוב ולרוע : הפטור ממחויבות מוסרית בְּשירים של ברכט : 8 למחזאי ואיש התיאטרון המרקסיסט ברטולט ברכט היו כוונות חינוכיות מוצהרות באשר לתיאטרון הָאֶפִּי שהיה אמון עליו . ערכים אנושיים מסוימים עולים 7 פרטי הגרסה הראשונה של המאמר : טאובר, הרצאה על נאמנות לאמת ודבקות בחיים – בין סוקרטס לגליליי ; החינוך וסביבו, ל"ח, תשע"ו, מכללת סמינר הקיבוצים, ת"א ,2016 עמ' 333 - 343 . 8 פרטי הגרסה הראשונה של המאמר : Tauber, Good and Evil : Exemption from Moral Obligation in Brecht's Works ; Assaph : Studies in the Theatre , no . 19 - 20 , Tel - Aviv University 2005, pp . 101 - 112 .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר