פרולוג

עמוד:9

פרולוג 9 "כוח המשיכה", "שיחה" ו"למשאל ספרותי" . השירים נבחרו מפני שהם מייצגים תופעות מדעיות שונות ומפני שהם ממחישים את העובדה שפגיס המשיך לשמור על הפואטיקה המדעית שלו לכל אורך הקריירה השירית בכל קבצי השירה שפרסם . בחרנו להעמיד פרשנויות, מדעית ומיתית, שגם הן חלקיות במובן מסוים ומציגות שתי אפשרויות מבין אין-ספור אפשרויות, זו עם זו וזו כנגד זו, כמו בדף גמרא . מבנה ייחודי זה מאפשר לקרוא את כל אחת מהפרשנויות בנפרד או יחד, לעבור מפה לשם, ולחבר למשהו עגול יותר . אולם, כמו בדף הגמרא, הפרשנות על הפרשנויות — כלומר הדיון בפרשנויות השונות, על הדומה והשונה ביניהן — נעשה מחוץ לדף, בראשו של הקורא או בחדר שבו לומדים בחברותא . כך גם היינו רוצים שיקראו בספר הזה . באופן זה קיבל כל שיר קריאה דואלית, אך הקריאות אינן בהכרח סותרות זו את זו . למעשה, הן משלימות זו את זו . יתרה מכך, איננו סבורים שמה שהתגלה בתהליך הפרשני הוא סתירה בין עולמו של המדען לבין עולמה של אשת הרוח . שני הפנים של כל שיר הם ביטוי לדואליות של הנפש, אשר נעה כמטוטלת בין קוטב אחד לקוטב שני ומוצאת בשניהם יופי . שני הקטבים הם שני עולמות תוכן המצויים הן בשיר כטקסט והן בעולמם של הקוראים את הטקסט . שני הקטבים ושני הפנים הם לב לבה של השירה, שנמצאת במרחב שבין עולמות . כחלק מהניסוי במעבדה השירית החדשה, החלטנו לשחרר את עצמנו מעולה של הכתיבה המדעית ולהתרכז בשיר ובמפגש בין השיר לבין תחום הדעת שלנו . באופן מודע שחררנו את עצמנו בכוונה מאפראט מדעי שיטתי, ולמעשה הספר הזה מייצג את הקריאה שתמיד חלמנו לעשות, ורק עכשיו קיבלנו אומץ לעשות אותה, ומתוך דיאלוג בינינו על הרצון לשבור את המחיצה בין הדיסציפלינות . בתוך כך, בספר הזה אין הערות שוליים, כמקובל בכתיבה אקדמית מובהקת, אם כי כל אחד מאתנו מזכיר ברשימה שלו יצירות, מחקרים ועבודות רבות שנעשו על פגיס לפנינו . בסוף הספר בכל זאת מצאנו לנכון לצרף ביבליוגרפיה חלקית למי שרוצה להתעמק הלאה ולקרוא את הטקסטים שאנחנו מזכירים, ולקסיקון, שמונה את האזכורים המדעיים בכל קורפוס השירים של פגיס . ההפניות לשירים של פגיס ושל אחרות ואחרים נעשו בדרך כלל לכינוסי "כל כתבי", הזמינים לקהל הרחב . לפיכך ניתן לומר שהספר הזה לא רק חוגג את המפגש בין הדיסציפלינות, אלא גם חוגג

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר