פרולוג

עמוד:8

8 כל החוקים נשמעים לו כמו נקודות המבט השונות, גם המחקר במעבדה הכימית או הפיזיקלית והמחקר במעבדה הספרותית שונים בתכלית השינוי, ולא רק בכלים ובשיטות, אלא גם בגישה המחקרית . עם זאת יש גם לא מעט מקבילות בין השניים, כי אחרי הכול שניהם עוסקים בהוויה ובחיפוש אחר פתרון או אמת, ולכל אחד יש שפה משלו לתאר את הנגלה והנסתר . המדען וחוקר הספרות עורכים ניסויים בחומרים שלהם — חומרים כימיים או מילים — בחפשם דרך לתאר ולהבין את העולם שמולם, ולעתים גם לשנות אותו . המפגש בין שני עולמות אלה, שנעים כמעט במקביל וללא נקודת מפגש אפשרית, המפגש בין העולמות של שנינו, הוא גם המפגש בין העולמות בפואטיקה של פגיס, ולכן יש בו כדי להניב תובנות מעניינות . הרגשנו שכדי לפצח את הצופן המדעי של שירת פגיס צריך קריאה בשניים, שכן חייבים פרשנות בין-תחומית, ובעיקר דיאלוג . אנו מאמינים כי איכות המפגש בין שני חוקרים, שכל אחד מהם מביא משהו מעולמו המקצועי הייחודי לתוך הקריאה של השירים, והקריאה הסינרגית, בצוותא, תניב תוצר, שבו אחד ועוד אחד שווה יותר משניים . לא יהיה זה תוצר יחיד וגם לא תוצר בלעדי . כל חוקרי פגיס בעבר ובהווה — כבודם במקומו מונח . אולם תהיה לו את הייחודיות שלו מתוך המפגש הנדיר בין הדיסציפלינות . מפגש נדיר, מפני שדיסציפלינות אקדמיות בדרך כלל אינן פוגשות זו את זו, ועל אחת כמה וכמה דיסציפלינות מרוחקות . ספר זה מציע קריאה כפולה לשנים-עשר שירים של דן פגיס : מן הצד האחד תעמוד הקריאה של המדען, מן הצד האחר תעמוד הקריאה של חוקרת הספרות, כאשר הקוראים, בתווך, מוזמנים לחבר בין הקריאות, או להעדיף אחת על פני השנייה, וכמובן להוסיף את הקריאה שלהם לשתי הקריאות המוצעות . הספר הזה הוא הזמנה לשיחה, אך יותר מכול אנו מבקשים להניח כאן הצהרה . קריאת שירה נעשית מתוך עולמו של הקורא, וכשהיא נעשית כמעשה של קריאה זוגית מתוך מודעות לשוֹנוּיות, יש בזה כדי לכונן תפיסה שמעלה על נס את הסובייקטיביות כערך . הספר מחזיק קריאות מסאיות פרטניות ופרשניות לשירים "עורקים בסלע", "התגלית", "הניסיון", "דפדוף באלבום", "שנים-עשר פנים של אזמרגד", "גבולות הפיזיקה", "חקירה שנייה", "חשיפה", "כישלון",

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר