מבוא: סיפורי המקרא וחוקי התורה

עמוד:14

את בני ישראל במדבר . כך משולבים החוקים בטקסט היסטורי ‑ ספרותי בארבעת ספרי התורה, המתארים את דרכם של בני ישראל במדבר . בספרי הנביאים והכתובים נמשך התיאור ההיסטורי ( בצד חומר נוסף ) והוא משתרע על פני כשמונה מאות שנים נוספות - מכיבוש הארץ בידי יהושע ( כנראה בסוף המאה ה ‑ 13 או בתחילת המאה ה ‑ 12 לפני הספירה ) , ועד לתקופתם של עזרא ונחמיה, במאה החמישית לפני הספירה . המסורת המקראית בדבר מתן תורה לאחר יציאת מצרים אין פירושה שקודם למתן תורה לא היה קיים דין כלל . מערכת מחייבת של כללי התנהגות קיימת בכל חברה, וברור שגם בני ישראל היו כפופים למערכת כזו . על פי המסורת 1 שהןהיהודית, הוחלו על כלל בני האדם, לפני מתן תורה, שבע מצוות בני נוח, כעין משפט אלוהי ‑ טבעי כללי . לפי גישה זו, מצוות אלה ממשיכות לחול על הגויים, ואילו בני ישראל כפופים, מיום מתן תורה ואילך, לחוקי התורה, שבאו תחת מצוות בני נוח . לפי המסורת היהודית, כוללות מצוות בני נוח, בין השאר, איסור עבודה זרה, שפיכות דמים, גזל וגילוי עריות . כן קיימת חובה למנות שופטים ודיינים . על פי הגישה המסורתית, איסורי גילוי עריות במצוות בני נוח מצומצמים ביחס לאיסורי העריות שבתורה, ואין הם אוסרים נישואים של אח עם אחות מאותו אב, אך לא מאותה אם, דוגמת נישואי אברהם ושרה . כן לא נכלל בהם איסור לשאת שתי אחיות ( נישואי יעקב עם רחל ולאה ) . מצוות בני נוח נוסחו אפוא בהתאמה לסיפורי המקרא הקודמים למתן תורה . בדרך זו אפשר להצביע על כך שהאבות לא הפרו את מצוות בני נוח, שהיו אמורות לחייבם . על פי ההיגיון המסורתי, המצב החוקי הוא אפוא כדלקמן : עד למתן תורה, במהלך המסע שלאחר יציאת מצרים, היו בני ישראל ( כשאר אומות העולם ) כפופים לשבע מצוות בני נוח . ממועד מתן תורה ואילך כפופים בני ישראל לחוקי התורה, ודברים אלה חלים, כמובן, גם על התקופה הארוכה המתוארת בספרי הנביאים והכתובים . הקושי הגדול הוא שעיון בסיפורים ובתיאורים הרבים שבמקרא מלמד שגם לאחר מתן תורה לא ראו בני ישראל עצמם כפופים לחוקים אלה, אלא נהגו לפי מערכת דינים שונה . הפרשנות המסורתית ניסתה ככל יכולתה ליישב בין סיפורי המקרא לחוקי התורה, אולם התוצאה במקרים רבים מלאכותית ומאולצת . דוגמאות אחדות ימחישו זאת . במרכזה של מגילת רות עומדת דמותה של רות המואבייה, המצטרפת לעם ישראל . רות נישאת לבועז ויולדת את עובד, אבי ‑ אביו של דוד המלך . בספר 14  הרצחת וגם ירשת

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר