פתח דבר

עמוד:9

9 פתח דבר מהמכון ללימודים מתקדמים בשנת 2006 : T . Corey Brennan and Harriet I . Flower ( eds . ) , East & West : Papers in Ancient History Presented to Glen W . Bowersock ( 2008 ) , ובמיוחד בפרק ההקדמה לאסופה, שכתב אלדו סקיאבונה ( Schiavone ) . סקיאבונה שאל את הכותרת להקדמתו לאסופה מסִפרו של א"מ פורסטר "אחוזת האוורד", וקרא לה “Only Connect” ( "רק לחבֵּר" ) . ואמנם, כפי שסקיאבונה פירט ואני אישית שמח להעיד, באוארסוק הוא אמן החיבור של חוקרים מכל העולם זה עם זה ועם עבודותיהם – מתווך סמכותי ובעל יוקרה, שאליו יכולנו תמיד לפנות ולעזרתו נודעה לא פעם חשיבות מכרעת . ואולם, זוהי רק תחילתו של הסיפור שאני מבקש לספר . החיבורים והשלמויות החדשות הללו מלווים את פעילותו האקדמית של באוארסוק לכל אורכה, ואת פרסומיו – 379 ספרים, סקירות של ספרים ומאמרים, נכון לעת כתיבת הקדמה זו 2 – מן הראשון ועד לאחרון שבהם . סִפרו הראשון, ) 1965 ( Augustus and the Greek World , שפך אור על אופני שילובה של אתונה באימפריה הרומית והכשיר את הקרקע למחקרים רבים נוספים בנושא . הבקיאות שהתגלתה בעבודה הזאת הייתה מדהימה, ומחקרים פּרוֹסוֹפּוגרפיים מפורטים שעסקו בקריירות של יוונים בהקשר של רומא האוגוסטינית רדפו זה את זה . בסופו של דבר, באוארסוק מתאר בסִפרו את האינטרסים המשותפים שנוצרו בין המעמדות הגבוהים בערים היווניות ובין האימפריה, וגורס כי בצעדים הממולחים ומרחיקי הראות הללו דחה אוגוסטוס בשלוש מאות שנה את הקרע בין מערב למזרח . מתוך כך נוצר קשר הדדי, או איזון, שהוליך למיזוג שתואר יפה כִּיְוָוניוּת בסגנון רומי – אתונה בתוך רומא . בחלק ניכר משני העשורים האחרונים, ועל בסיס היסודות שהונחו ב- Augustus and the Greek World , התמקד באוארסוק בגמישות תרבותית, בגבולות שהיו הרבה פחות קשוחים מכפי שאפשר היה לדמיין . דוגמה אחת מתוך “Fiction as History” , נושא הרצאותיו בסדרת Sather Classical Lectures בשנת ,1994 3 ממצָה את הטענה העיקרית : בִּדְיוֹן, ואולי בדיוֹן לבדו, מציין את היעלמות הברבריוּת כאמצעי קונספטואלי לקביעת עליונותה של התרבות היוונית-הרומית . אמַת המידה הנושנה של ההלניזם התפרקה במאות השנייה והשלישית, ובכך פינתה דרך

החברה ההיסטורית הישראלית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר