הקדמה

עמוד:11

הקדמה | 11 כמה חודשים קודם לכן התקיים בין העמיתים שיח בדבר התרומה של מחקרים אלו למינוף הידע של קהילת אנשי חינוך באקדמיה ומחוצה לה . הצעתה של ד"ר מרי גוטמן לערוך ספר מאמרים משותף בנושא ליבה שנידון בשלושת מחזורי התוכנית, התקבלה בברכה מצד עמיתיה . כולם ראו בכך הזדמנות לגבש אמירה משותפת בנושא הרב - תרבותיות . מקצת החוקרים התבססו בכתיבת הפרק על המחקר שערכו במסגרת התוכנית, ומקצתם תיעדו מחקרי המשך שהותוו על בסיס מסקנות התוכנית . ד"ר ליאת יוספסברג בן - יהושע הרימה את הכפפה ויזמה צעדים ראשונים לגיבוש הקונספט המלא להוצאת הספר . מבנה הספר הספר מציג סוגיות דומיננטיות בזירה החינוכית בהקשר של רב - תרבותיות, כפי שנתפסו על ידי עמיתי התוכנית, ועל כן יש בו שלושה שערים שגובשו לאחר ניתוח מעמיק של כתבי היד . השער הראשון עוסק באינטרנציונליזציה ( בִּנאוּם ) במערכות חינוך, בדגש מיוחד על מורי מורים החווים תהליכים אלו בעקבות שינוי מדיניות ואקדמיזציה במכללות האקדמיות לחינוך . שער זה נפתח במחקר שבוחן התמודדות של עמיתי תוכנית הפוסט - דוקטורט עם אתגרי הדו - לשוניות באקדמיה, וממשיך במחקר העוסק בניידות בין - לאומית של סגל המכללות במסגרת פרויקטים לשיתופי פעולה אקדמיים בין - לאומיים . מטרת השער לשפוך אור על פיתוח מיומנויות הוראה, הדרכה ומחקר גלובליות בקרב מרצי מכללות, כדרך להיפתח לגיוון הרב - תרבותי הן מעבר לים הן בגבולות ישראל . השער השני עוסק באינטגרציה בהקשר הבין - תרבותי בבתי ספר, בגני ילדים ובמכללות לחינוך, ונוגע בשני נושאים עיקריים : אינטגרציה של פרחי הוראה ערבים ובדואים כקבוצות מיעוט במכללות רב - תרבותיות לחינוך ומדיניות האינטגרציה בבתי ספר ובגני ילדים . השער השלישי עוסק בחינוך לרב - תרבותיות ולהכרת האחר . חלק זה נפתח במחקר שנעשה בקרב קבוצת ילדים, וממשיך בחקר סביבות למידה חדשניות וקורסים שפותחו בתחום הרב - תרבותיות ומיושמים במכללות האקדמיות לחינוך . כמו כן נבחנת סוגיית הכנתם של סטודנטים ערבים להוראה עתידית בסביבות רבגוניות ומרובות תרבויות, לצד מתן המלצות יישומיות למקבלי החלטות ולקובעי מדיניות באשר לסוגיות הדורשות תשומת לב בעת תכנון הכשרה במכללות אקדמיות לחינוך השייכות לזרמים ייחודיים . באפילוג מוצג ניתוח של מסקנות המחקרים בדגש על ארבע זירות חינוכיות – גני ילדים, בתי ספר, מכללות אקדמיות לחינוך ותוכניות לפיתוח מיומנויות מחקר בחינוך – על רקע שינויים גאופוליטיים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר