הקדמה

עמוד:9

הקדמה | 9 טיילור ופינלי ( 2010 , Taylor & Finley ) וכן ברי ( 2011 , Berry ) רואים חשיבות רבה בהכרת התהליכים שעוברות קבוצות שונות בדרך להשתלבותן בקהילה, במוסדות אקדמיים ובשוק העבודה . תהליכים אלה יכולים להתממש באחת משתי דרכים : היטמעות של קבוצות מיעוט בקבוצת הרוב ( assimilation ) , דהיינו הזנחת מרכיבי זהות מסוימים ואימוץ מרכיבי זהות חדשים ההולמים את תרבות הרוב ; ותִרבות ( acculturation ) המתבטא באימוץ מרכיבי זהות חדשים אגב שמירה על המטען התרבותי הקיים . שני תהליכים אלו מבוססים על "תורת ההטמעה התרבותית" ( theory of cultural assimilation ) המגדירה את האופן שבו קבוצות מיעוט מאמצות, או אינן מאמצות, את סממני התרבות של קבוצת הרוב ( , Spielberger 2004 ) . התהליך שבו פרט מקבוצת מיעוט מוותר על מרכיבי זהותו המקוריים ונטמע בתרבות הרוב, יכול להתרחש באופן גלוי, מודע ורצוני, או לחלופין מתוך חוסר מודעות, באופן סמוי או שאינו רצוני . לעומת זאת, פרט שמוסיף מרכיבים לזהותו, מרחיב את הרפרטואר התרבותי הקיים ( 2017 , Abe ) . תהליך התִרבות הוא פעמים רבות צעד הכרחי בהשתלבות של מהגרים בתרבות המארחת, אך כדי שיצליח על מרכיבי הזהות החדשה לקיים אינטראקציות מיטביות עם מרכיבי התרבות הקודמת . במחקרים שבחנו מורים מהגרים בישראל ( 2002 , Remennick ) , נמצא שכאשר שינויים בזהות התרבותית מתרחשים באופן לא מבוקר ולא מודע, הם עלולים לערער את מעמדם החברתי והמקצועי של המורים . לחלופין, כאשר תהליכי ההיטמעות והתִרבות מתרחשים מתוך אינטראקציה מיטבית בין המרכיבים השונים, הם עשויים לתרום להעצמת הזהות הייחודית שמורים מסגלים לעצמם . נדרשים אפוא הן מחקר הן פרקטיקה המושתתים על רגישות תרבותית . תוכנית הלימודים בבית הספר היא כמו תווים על דף . המוזיקה אינה מתנגנת עד שהתזמורת – המורה והתלמידים – מפיחים בתווים רוח חיים . גם כאשר המוסד מציע קורסי חובה בלמידה רב - תרבותית, המרצים הם שמביאים את המדיניות לידי ביצוע ; ובהיעדר מוחלט של מדיניות שכזו וקורסים שכאלה, הגישה של המרצה והחופש האקדמי שהוא נוטל לעצמו בהוספת תוכן רב - תרבותי בהוראה, יכולים לצייד את מורי העתיד בידע, בכישורים ובערכים המקדמים למידה רב - תרבותית . כדי להצליח ביצירת חברה שוויונית באמת, שכל קבוצה תרבותית, אתנית ודתית בה היא בעלת ערך, אנו זקוקים לחיבור קוהרנטי ומחייב בין חזון, מדיניות, תוכנית לימודים, הוראה ומחקר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר