הקדמה

עמוד:6

6 | סוגיות ודילמות בהוראה בהקשר רב - תרבותי ( 2014 , Banks , 2015 ; Gunderson ) . ספר זה הוא ניסיון להשיג מטרות אלו בהצגת מכלול של מחקרי שדה שכתבו עמיתי תוכנית הפוסט - דוקטורט במכון מופ"ת, אשר אף היא קהילה רב - תרבותית ומעורבת מבחינה דתית, עדתית ותרבותית . בדומה למחקרים קודמים ( גרינפלד - יוני, 2013 ) , גם ספר זה מדגיש שכדי להטמיע חזון התומך בהכלה וברב - תרבותיות, נדרשת חשיבת עומק בדבר תוכניות לימודים, שיטות להכשרת עובדי הוראה והצורך בהידברות ובהקשבה הדדית . על פי רזניק ( 2009 , Resnik ) , מהלכים אלה הכרחיים לתפקודן התקין של חברות מרובות תרבויות כמו החברה הישראלית, ומהווים תשתית להטמעת מיומנויות גלובליות הנדרשות היום בחברה דמוקרטית . ריבוי תרבויות הוא חלק בלתי נפרד גם מהמציאות הישראלית לדורותיה, והיחס בין קבוצות מיעוט לרוב היהודי - חילוני מתאזן בהדרגה בשל הילודה הגבוהה בקרב קבוצות מסוימות בחברה . לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( 2019 ) , כ - % 20 מאזרחי ישראל הם אזרחים מקבוצות מיעוט, בהם ערבים מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובדואים, וכ - % 8 הם חרדים . הגיוון התרבותי והשפתי גדל גם בעקבות הגירה ממדינות שונות ( חבר העמים, ארצות הברית, צרפת, מרוקו, אתיופיה ועוד ) ובשל ריבוי הקבוצות העדתיות ( יהודים יוצאי מרוקו, יהודי תימן, ספרדים, אשכנזים וכו' ) ( 2020 , Banai & Shoshana ) . על פי רייכמן ( 2009 ) , בתחילת המאה ה - 21 כשליש מהאוכלוסייה היהודית בישראל הם מהגרים - עולים ( ילידי מדינות אחרות שחזרו למולדתם ההיסטורית ) , וכשליש הם בני הדור השני למהגרים . על כן במדינת ישראל, כמו במדינות רבות בעולם המתאפיינות בריבוי תרבויות ושפות, גובר עם השנים הצורך בהטמעת תפיסת הרב - תרבותיות בחברה כולה ובמערכת החינוך בפרט . לנוכח ההתרחשויות במאי 2021 הפכה משימה זו למשימה דחופה במערכת החינוך ובמוסדות להכשרת מורים . אחת ההצעות המרכזיות שעלו בוועדות החינוך השונות, לרבות הוועדה לקידום האזרחות המשותפת שהוקמה ביוזמת מכון מופ"ת, הייתה להגביר את המאמץ לשילוב כוח ההוראה הרב - תרבותי, כדי שישמש גורם חברתי - תרבותי מתווך ומגשר . בוועדות אחרות שהוקמו בשלבים מוקדמים יותר, עלו הצעות לפעול ברוח האידאולוגיה של "כור היתוך" – חינוך לתרבות משותפת יהודית - ישראלית אחת ( גרינפלד - יוני, 2013 ) , אך נראה שמאמץ מכוון זה להתעלם מהשפעתו של הגיוון התרבותי על האקלים בכיתות או למזערו לא צלח ( 2016 , Nevo ) . מערכת החינוך שלא השכילה לקלוט ולשלב קבוצות מיעוט ומהגרים, החלה אפוא לפעול לגיבוש מדיניות רב - תרבותית ותוכניות לימודים להכרת תרבות האחר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר