פתח דבר

עמוד:11

מסה על הגרוטסקי 11 רבים מהם היו צאצאים למשפחות אצולה שירדו מגדולתן וגדלו בצניעות יחסית בתוך הסדר הבורגני החדש . אחת הסיבות העיקריות לכך הייתה הדת : הרומנטיקנים נטו שלא לוותר על דתם, כל זאת בשל הערך האישי‑‑רוחני שנשאה בצדה - ראו את דבריו של הוגו בחיבור זה על הדת הנוצרית - וכן בשל ערכה לכינון, לביסוס ולהצדקת המדינה . שאטובריאן כתב שהדת היא הכוח היחיד שניתן להתכופף בפניו מבלי לחוש השפלה . מבחינת סגנונה, המסה של הוגו משלבת קטעי הגות עם פרשנות היסטורית, ביקורת ספרות עם תוכחה פוליטית . המושג המרכזי שהוגו מציג וטוען בזכותו הוא הגרוטסקי . לפי הוגו, אמנות נדרשת לייצג את כל הקיים במציאות ; אם לא תעשה כן תחטא בגאווה, שכן תציב את עצמה מעל לאל אשר ברא בעצמו את הגרוטסקי . בכך קושר את עצמו הוגו לאסתטיקה שרווחה גם בגרמניה בתקופה הרומנטית, ושניתן לראות בה את שורשי הריאליזם : הבחירה לייצג את המציאות על צדדיה הגרוטסקיים לא הייתה זרה לכותבים כמו גתה ופרידריך שלגל . מתוך תפיסה דומה של הגאונות, גם הם הטיפו "לא להותיר כלום בחוץ", שכן האינדיווידואל כולל בתוכו גם צדדים גרוטסקיים . עוד רעיון מרכזי בהקדמה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר