מבוא - 'יופי חדש במה שנעלם'

עמוד:14

14 ו ל ט ר ב נ י מ י ן ו ר ו ח ה מ ו ד ר נ י ו ת ערפול וחוסר ההיגיון של השפה האלגורית הם תוצאה הבמהותה . ישירה של השקפת העולם הבארוקית, אשר רואה את המציאות משמעות . תוהו ובהו זה נובע מחוסרעצמה כמבולבלת וחסרת דם לתפוס במישרין אתהיכולת, שכבר הוזכרה, של שפת הא משמעות הדברים כפי שהם . במהותה, השפה האלגורית היא אפוא – אדם הראשוןהשפת האדם לאחר שגורש מגן העדן . חטא ה להדגמ ל אפירושו נפילת האנושות – כפי שהוא משתקף בשפה האלגורית תוך חוסר השלמות של הלשון ושל ההיסטוריה גם יחד . לגבי נימין, ההיסטוריה היא "תהליך התנוונותהאלגוריסט, כך כותב ב " . רעיון זה חוזר גם בכתביו האחרונים, כטענה ושאין לעצור אות התקופהמדמה . בכתבים רביםעל רעיון הקִ ומכרעת בביקורת בניגוד למה שאפשר היה – ההיסטוריהמופיעההמרקסיסטית לא בתור כוח חיובי המוביל את האנושות לקראת עתיד – לצפות יותר, אלא דווקא כתהליך מתמשך של הריסה . טוב על כל – לפי בנימין, השפה האלגורית של הטרגדיה הבארוקית התפיסהשלפיו מסמנת מצב היסטורי – והערבוביה שבהלהבלבו נוצרית, של העולם - המקובלת במסורת התיאולוגיה היהודית כמערכה מתוקנת ומסודרת, כבר התמוטטה . תמונת העולם הבאה ביטוי באלגוריה הבארוקית היא של מציאות סדוקה המתפוררתלידי רוק, העולם אינואלקרעים ולקטעים . בעיני הסופרים מתקופת הב תחוםמגלמות באלא ערמת גרוטאות . "האלגוריות", כותב בנימין, " תחום העצמים" . אך יסודה שלמגלמות במה שההריסותהמחשבות לאבני פינהללוההריסות ההאמנות הבארוקית הוא דווקא להפוך את מציאות חדשה . "הרסיסים והשברים, על כל המשמעות הטמונהלש הגלם היקר ביותר של היצירה הבארוקית" . בהם, הם הם חומר העולם היה שלם, אך מצבתפיסת העולם הבארוקית גורסת שפעם על פניגרוטאותיו המרוסקות והמפורזות . ראשוני זה התמוטט על האפשרות לבנותאך גםעל חורבן העבר, המציאות מעידות מכתביואחדיםבעזרתן עולם חדש . מבנה רעיוני זה שולט על . המאוחרים של בנימין לעומת זאת, בכתבים אחדים הוא מתאר את התגלמותו של מצב ראשוני זה כעובדה בלתי הפיכה . כך, למשל, במסה על "יצירת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר