פתח דבר

עמוד:12

12 הקדמה קצרה על שיטת החקירה כמה כיוונים אפשריים עומדים בפני מי שרוצה לצאת למסע להבנת העולם ולהבנת עצמו : הסברים שנותנות הדתות, תפיסות פילוסופיות שונות, תפיסות מיסטיות שונות ותיאוריות מדעיות . במקור של כולם עומדות השאלות איך נוצרו העולם והאדם, מי אנחנו וכיצד עלינו לנהוג . ברוב הדתות, התשובה לשאלה הראשונה מצביעה על כוחות עליונים שיצרו את העולם — אלים, כוחות טבע המתגלמים בצורות שונות, או אל עליון אחד . שלוש הדתות המונותאיסטיות העיקריות מבוססות על כתבים המקודשים בעיני מאמיניהן ועל נביאים שחייהם שזורים במעשים פלאיים . בשלושתן מוכתבת תפיסה של המציאות, שבעיני המאמינים אינה נתונה לערעור מרגע שהופיעה בכתבים אלה . לאור מעמדם הקדוש, המאמינים מרשים לעצמם לכל היותר לפרש אותם, כפי שנעשה בספרות חז"ל . הסתמכות על גילויים שחווה היחיד — משה, ישו, מוחמד או הבודהה — או על מעשי נסים שלהם, או על כתביהם הבלתי ניתנים לערעור — איננה בבחינת דרך חקירה שיטתית שניתן להסתמך עליה . גם אם יש בכתבים הדתיים תובנות חכמות, חסרים כאן אלמנטים המהותיים לכל חקירה — כגון היכולת לדרוש הסברים והוכחות, היכולת לאמת, להפריך או לתקן וכיוצא באלה . התפיסות המיסטיות דומות לדתות בכמה היבטים : מעמדם של "גורואים" רבים הוא מעמד על-אנושי בעיני מאמיניהם : ניצוץ אלוהי מתגלה אצל גורואים מקודשים, ותורתם מקודשת גם היא

תכלת הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר