פתח דבר

עמוד:10

01׀ ע ל החיים ועל המוות על פי טבע האדם, כפי שיוצג כאן, ואפתח בסקירה של מערכת היחסים בין הטבע למדע, בין הפילוסופיה לאתיקה, מימי הקְדם- סוקרטים ועד ימינו . אנסח ואסביר תבחין שלפיו פעולה היא מוסרית אם נעשתה בהתאם לטבענו ובה סייענו לזולת או מנענו ממנו נזק אף על פי ששילמנו על כך מחיר כלשהו . אתאר באופן נרחב יחסית את הרקע הביולוגי של התנהגותנו המינית, הזוגית והמשפחתית ואת יחסנו לילדינו — תחומים שהוצבו בהם יותר איסורים מאשר בכל תחום אחר, ואנסח את ההשלכות המוסריות הנובעות מהתנהגותנו בתחומים אלה על פי העיקרון שמה שטבעי לנו — מותר, כל עוד אינו פוגע בזולת . בהמשך אציג את הצד המוסרי של פעולות שונות ברמת החברה והמדינה . השתמשתי במונח "עקרונות", שכן הוא נראה לי מתאים יותר ממונחים שיש להם הוראה מחייבת לגבי ההתייחסות וההתנהגות המתבקשות מאפיונים שונים של העולם ושלנו . ( דבר המתברר גם על רקע שמו המשני של הספר, "הטאו לרציונלים", שכן כמו ה"טאו" בפילוסופיה הסינית, מדובר בדרך שעיקרה תובנה, תבונה, ולא הוראה או הנחיה . הדבר מוסבר בפרק על האיזון התודעתי . ) חשוב לי להדגיש : עקרונות הקוסמוסופיה אינם באים במקום התכונות הטבעיות, הביולוגיות, שמנחות את ההתנהגויות שלנו — אלא נועדו להוות מסגרת הכרתית שתשלים ותאזן אותן . ועם זאת, העקרונות הללו מבוססים כולם על נתונים שבטבענו — ושבחלקם נדחו על ידי נתונים ביולוגיים אחרים . ( למשל, אלטרואיזם קיים בטבע, ויש מדדים ביולוגיים שמסבירים אותו, אף על פי שבדרך כלל רווחת התנהגות המוכתבת על ידי "הגן האנוכי" . ) הא"ב של הטבע הוא לשרוד — ולהעמיד צאצאים ; והטבע עיצב בכל מין ובכל פרט מגוון של תכונות ויכולות, יצרים ואינסטינקטים, רגשות, רצונות ודרכי חשיבה והתנהגות שנועדו למלא את שני הציוויים הבסיסיים הללו, שבלעדיהם שום מין לא היה מגיע עד הלום . מערכת של עקרונות התייחסות לעצמנו ולזולת המנוסחת

תכלת הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר