מבוא

עמוד:14

14 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך א הפועלים במערכת החינוך בתחומי קלינאות התקשורת, חינוך ופדגוגיה ) . הגישה האינטר - דיסציפלינרית משקפת את העמדה הרואה בתהליך השיקום והחינוך של ילדים כבדי שמיעה וחירשים תהליך רב - ממדי, המחייב צוות רב - מקצועי שפועל בשיתוף פעולה לקראת מטרה משותפת . מטרתו של הספר לחשוף בפני הקוראים מגוון רחב של סוגיות עדכניות הקשורות בניתוח תאורטי, במחקר אמפירי ובעשייה פדגוגית בתחומי השיקום והחינוך של ילדים כבדי שמיעה וחירשים בישראל . הספר מביא לידי ביטוי נקודות מבט שונות הקשורות לסוגיות הנדונות . הוא מכיל הן פרקים תאורטיים, המציבים לדיון סוגיות מרכזיות בחינוך ילדים כבדי שמיעה וחירשים, הן פרקים המציגים מחקרים אמפיריים והן פרקים המתארים תכניות התערבות מבוססות תאוריה, אשר פותחו בשנים האחרונות בישראל . בטרם נתאר את מבנה הספר ותכניו, ברצוננו להציג כמה מונחי בסיס ואת דרכי השימוש בהם בספר . בעבר, בהתייחסות לכלל האוכלוסייה של אנשים עם חסך שמיעתי ( hearing loss ) היה מקובל המונח אנשים עם "ליקוי שמיעה" . בספרות העדכנית ממעטים להשתמש במונח זה בשל הטענה שהוא מבליט את ההיבט של הפגיעה על פני ההיבט של הזהות החברתית - תרבותית . לפיכך, המונח המקובל יותר היום בהתייחסות לכלל האוכלוסייה הוא "כבדי שמיעה וחירשים", מונח המבטא את ההשקפה שהאדם שהוא מתייחס אליו הוא אדם שלם עם יכולות רבות וזהות חברתית העשויה להיות ייחודית . בקרב המשתייכים לתרבות החירשים יש המעדיפים להשתמש רק במונח ‘חירש', כדי להבליט את הקבלה של הזהות החברתית כאדם חירש ואת הגאווה בה . כבר מהדיון לעיל עולה שהמונחים לתיאור האוכלוסייה משקפים מגוון תפיסות ועמדות בהתייחסות לחסך בשמיעה, ואכן בספרות מקובל לתאר את האוכלוסייה משלוש נקודות ראות : האודיולוגית, התפקודית והחברתית - תרבותית . מנקודת הראות האודיולוגית ההבחנה בין כבד שמיעה ( hard of hearing ) לחירש ( deaf ) נעשית על בסיס הממצאים של בדיקות השמיעה ( יש לציין שבספרות המקצועית אין אחידות מלאה בדבר הקריטריון האודיולוגי המבחין בין כבדות שמיעה לחירשות ) . נקודת הראות הנוספת, התפקודית, מבחינה בין כבד שמיעה לחירש על פי יכולתו של האדם לרכוש שפה מדוברת ולהשתמש בה ביעילות בחיי היום - יום . נקודת הראות החברתית - תרבותית רואה באדם חירש את מי שמשתייך לקהילת החירשים, נוטל חלק בפעילויותיה ודובר את שפתה - שפת הסימנים ( באנגלית מקובל המונח Deaf באות רישית גדולה לציון הזהות החברתית - תרבותית ) . בספרות המקצועית העדכנית יש נטייה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר