מבוא

עמוד:12

12 | חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים - כרך א בגיל בית הספר, תכנית דו - לשונית / דו - תרבותית להוראת הבעה בכתב בגיל חטיבת הביניים, תכנית לקידום ניצני אוריינות, תכנית לקידום תאוריית ה - mind ועוד . אתגרים רבים עדיין עומדים בפני אנשי המקצוע בתחום החינוך של ילדים כבדי שמיעה וחירשים . נתייחס לאחדים מהם אגב הדגשת ההקשר הישראלי . ישראל היא ארץ הגירה ובה מיעוטים שונים . כיום, הידע על אודות התפתחות השפה של ילדים כבדי שמיעה וחירשים שעברית איננה שפת אִמם מוגבל ביותר . בעיקר בולט החוסר בידע מחקרי וכן בתכניות התערבות מותאמות לשפה ולתרבות, ככל שאלה נוגעים לילדים כבדי שמיעה וחירשים דוברי ערבית . ריבוי הדיאלקטים בשפה הערבית המדוברת בישראל ואפיון הדיגלוסיה של שפה זו מציבים אתגר מיוחד בפני אנשי המקצוע העוסקים בחינוכם של ילדים דוברי ערבית שהם כבדי שמיעה וחירשים . עוד ברצוננו להדגיש שנדרשת התייחסות ממוקדת ומובחנת יותר, הן במחקר והן בהתערבות, לטווח הרחב של אוכלוסיית הילדים כבדי השמיעה והחירשים בישראל . מאפייני האוכלוסייה בקצותיו של טווח זה שונים מאוד זה מזה . לדוגמה, התפקוד והצרכים החינוכיים של ילדים עם ליקוי קל או חד - צדי שונים מאוד מאלה של ילדים עם ליקוי חמור ועמוק בשמיעה ; התפקוד והצרכים של ילדים כבדי שמיעה וחירשים שלא נולדו בישראל או שבביתם אין מדברים עברית ( עולים חדשים ובני מהגרים ) שונים מאלו של ילדים כבדי שמיעה וחירשים אשר השפה המדוברת בביתם היא עברית ; התפקוד והצרכים של ילדים עם ליקוי קדם - שפתי אשר אותרו מאוחר שונה מאוד מאלה של ילדים שאותרו וטופלו כבר בגיל הינקות ; התפקוד והצרכים של ילדים כבדי שמיעה וחירשים ללא ליקויים נוספים שונים באופן מהותי מאלה של ילדים עם ליקויים נוספים . כאן חשוב לציין שקיים מחסור בולט הן במחקר הבסיסי והן בפיתוח הפדגוגי הקשור בתפקודי התקשורת והשפה, תפקודי הלמידה והתפקוד החברתי של ילדים כבדי שמיעה וחירשים הסובלים מליקויים מרובים ( comorbidity ) . מנגד, אתגר נוסף הוא הצורך במעקב אחר ההתפתחות האוריינית והשילוב החברתי של ילדים כבדי שמיעה וחירשים הלומדים בחינוך הרגיל . מגמת ההשמה של ילדים אלה בשילוב האישי גוברת בעולם המערבי כולו, ויש צורך במעקב לאורך זמן אחר התפתחות כישורי האוריינות של הילדים הלומדים בשילוב האישי . לא פחות מכך, נדרש מעקב גם אחר ההסתגלות החברתית והרגשית שלהם לאורך כל שלבי ההתפתחות והלמידה - החל בגיל הרך וכלה בגיל הבוגר - וזאת במטרה לספק להם תמיכה מיטבית . יש לבחון את דרכי התמיכה בשילוב וכן את מדיניות ההכלה באופן מושכל ורב - פנים, המביא בחשבון את המושג

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר