מבוא: בודד בצמרת

עמוד:10

12 המופלאים | 10 בכלל, התנאים שבהם משלו 12 ראשי הממשלה והיקף אחריותם השתנו מקצה לקצה במרוצת השנים, בשל שלוש סיבות מרכזיות : ראשית, גידול משמעותי בהיקף פעילותה של הממשלה . הרשות המבצעת מטפלת כיום בתחומים שלא היו מוכרים בעשורים הראשונים של המדינה, כגון איכות הסביבה, תקשורת מתקדמת, אנרגיה חלופית ולוויינים . שנית, מעורבות רבה יותר של ראשי הממשלה בפעילות בינלאומית . במציאות הגלובלית רק לראש הממשלה ( ולא לשר החוץ, למשל ) יש כוח פוליטי להתחייב לפעולה בשם המדינה . ושלישית, כאמור, ההתפתחות המדהימה של התקשורת על שלל צורותיה . ראש ממשלה חייב להיות מסוגל כיום להופיע באופן משכנע באולפני טלוויזיה ולצייץ ברשתות החברתיות יותר מאשר להלהיב קהל של 500 , 5,000 או אפילו 50,000 בני אדם באולם, באצטדיון או בכיכר . על כל אלה ראוי להוסיף את הנתון המספרי הפשוט, שבתום מלחמת העצמאות חיו בישראל 630,000 יהודים וכ- 120,000 ערבים . ב- 2020 האוכלוסייה בארץ גדולה פי 12 , וכוללת כמעט תשעה מיליון אזרחים . ערבים אזרחי ישראל מהווים כיום כ- % 20 מהאוכלוסייה . על פי אחת התיאוריות הסוציולוגיות, יש להבחין בין שני סוגי מנהיגים : מנהיגים משימתיים ומנהיגים מפיגי מתח, המחפשים בדרך כלל קונצנזוס . בן-גוריון היה מנהיג משימתי, שהנחיל והגשים "מדינה בכל מחיר", כשֵם סִפרו של תום שגב, והוביל את היישוב היהודי בארץ ישראל למדינה ריבונית . בגין, רבין ושרון היו אף הם מנהיגים משימתיים — בגין עם השלום שכרת עם מצרים, רבין עם הסכמי אוסלו והשלום עם ירדן, ושרון בהחלטתו להתנתק מרצועת עזה . פרס היה ראש ממשלה משימתי בתחום הכלכלי — עם התוכנית הדרמטית לייצוב המשק באחת משעותיו הקריטיות .

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר