הקדמת העורכים

עמוד:10

ל ה ת ש ו ע ו ת ע 0 1 המכנה המשותף המצוי בבסיס כל רעיונותיו של הרב על אודות פורים התהפוכות הפתאומיות . של הסיפור הוא אופיו האוניברסלי והעכשווי החוזרות ונשנות בסיפור פורים הן דוגמא לשבריריות הטבועה במצב , האיוּם שריחף מעל העם היהודי בשל מעשיו של המן , בעיני הרב . האנושי . איננו שונה מזה המרחף מעלינו כהיום הזה בשל אויבינו העכשוויים הבסיסית ( I - awareness ) " מוּדעות האני " חרדותיו של מרדכי משקפות את אותה מצוקה , " מוּדעות מעמקים " אשר הרב מקשרהּ עם , והאוניברסלית תגובותיהם של תושבי שושן . מטפיסית הנגרמת בשל היות האדם בן תמותה לגזירותיו של המן היו בבחינת אות שבישר את תגובת יהודי גרמניה על . עליית הנאציזם ב לקחים כלליים מסיפור מרד גם במסות העוסקות בחנוכה שואב הר , כידוע , אך כיוון שסיפור חנוכה איננו מצוי . החשמונאים וניצחונותיהם עושה הרב שימוש ביכולותיו הפרשניות והדרשניות תוך דיון , ך " בתנ ם " לרמב " משנה תורה " בסיכומים הקצרים של סיפור החנוכה המצויים ב כן חוקר הרב " . רות הללו הנ " ו " על הניסים " כגון בתפילות , ובסידור התפילה כדי לגלות בה תובנות , לעומקה את ספרות ההלכה העוסקת בחנוכה העומד ביסוד " פרסומי ניסא " הוא מגדיר ומלטש את המושג . היסטוריוגרפיות כמו גם ביסוד קריאת המגילה בפורים וסיפור , מצוות הדלקת נרות חנוכה ותף של נרות החנוכה ועוד חושף הרב את אופיים המש . יציאת מצרים בפסח . אמירת הלל וקביעת מזוזה : ושל שתי מצוות אחרות ייתכן שהרעיון המרכזי והעקבי ביותר אשר הרב מפתחו אגב ניתוח , עניינו בקביעה כי ימי החנוכה מציינים ניצחון רוחני , סיפור החנוכה בניגוד לדעה הפופולרית המדגישה את ניצחונם המדיני והצבאי של סוד זה עולה מן העובדה שגזירות היוונים היו רוחניות י . החשמונאים גרעינו הרוחני של , לדידו של הרב . וכוּונו כנגד קיום המצוות , בטבען סיפור החנוכה מספק לנו את המפתח להבנת כמה וכמה ממאפייניו הוא רואה את המאבק הרוחני שניהלו : יתר על כן . המיוחדים של חג זה מאבק אשר נוהל , להגשמה עצמית יהודית מתתיהו ובניו כסמל המאבק

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר