מבוא

עמוד:12

ע ם , מ ו ל ד ת ו ס פ ר 12 עםאל תוך ההגרשהולידו אתברית מילה וטבילה,, היה בריטואלים גופניים 1 היהודי . אליה הוא הגיע . ארץ-ישראלמולדתו המיתית של העם היהודי היא מהמדבר, בה חי פרק זמן בהיסטוריה וממנה גלה . תודעת הגלות היא תודעת , הזיקה אל המקום שממנו גלה העם היהודי . העם היהודי גלה ממקום מסוים השתוקק לשוב . זיקת המקום עברה תמורות רבות אבלואליו,ארץ-ישראל יונית הציפהלא נעלמה מהתודעה היסודית של העם היהודי . התנועה הצ מחדש זיקה זו והפכה אותה ליעד היסטורי לעם היהודי . היא תרגמה את הדיוןלעומק להיכנס פוליטית . מבלי- זיקת המקום לתוכנית פעולה היסטורית ההכרהאחד : משותףיסודהיהלכולם, הציוניים הזרמיםשל השוניםבגוונים גםלארץ . בשיבהאמצית,היהדותגאולתואפילוהיהודי,העםשגאולתבכך נשאה היאהיהודי,בקיוםממששלמהפכההייתה ציונית ה התנועה אם פוליטית תנועה הייתההיא . היהודיהקיוםשלייםראלההיסודותאתבחובה ארץ- – ממשיתבמולדתזהעםלגאולוביקשהממשיכעםהיהודיהעםשל . ישראל חדשה שהלכה והעמיקהבמרוצת הדורות התפתחה בעם היהודי תודעה העם היהודי הוא בראש ובראשונה , במאות האחרונות . לפי תודעה חדשה זו המכונן על ידי מערכת ערכים, ולא בהכרח על בסיסנורמטיבי ; עם-יאידאעם כי המולדת נוספת,טענהשינוי תודעתי זה הושלם בעזרתהזיקה הגנאלוגית . מונח המציין את – ית אלא 'הספר'ראלהארץ-ישראל של העם היהודי אינה הואלא רק במובן זה ש'עם הספר'י . העם היהודי הואאידאכוליות הקיום ה מכונן על ידי מעתה כתפס נהספר', היינו התנ"ך . העם היהודי יוצרו של ' העם היהודי : ל הספר עצמו . שתי תנועות אלה הן ביטוי לטקסטואליזציה ש יוצרים מארגש ות, ערכים ונורמות אידאיים מומרים בראלהוהעםמולדתה הפכה,שהלכה וחלחלה לקיום היהודי,שלם של משמעות . תודעה חדשה זו הגלות משחררת את העם היהודימעתה,את הגלות ממועקה למרפא . של עם שקיומו הוא בספר . מקומו הטבעיהיאו,ממיתוסי המקום והדם היא תוצאת לוואי של מעתק עמוק יותר . רם, תודעת הגלות אינה העיקר ב באפיון הקיום היהודי . יתר על כן, תודעת הגלות אינה חייבת להיות קשורה 1 . לדיון נוסף ראו שגיא 2007 ראו על כך בהרחבה זוהר ושגיא תשנ"ה ; שגיא וזוהר . 2020

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר