פרק 1 | "והייתה התורה שבפה מתוקה כמו טעם של דבש": ידע והוראה

עמוד:14

14 | הוראה מאלתרת - זו לא מילה גסה מהפכת המידע הזו, המצטרפת למהפכות תקשורתיות קודמות שהתרחשו בקצב מסחרר ( העיתון, הטלפון, הרדיו, הצילום, הקולנוע, הטלוויזיה, המחשב הביתי ) , מאתגרת את הנחיצות ואת האפשרות של לימוד תכנים בדרך המסורתית בבתי הספר, במוסדות להכשרת מורים ובאקדמיה בכלל . אלא שעיקר הלימוד, באופן גס וסכמטי, בנוי מלמעלה כלפי מטה - תכנית לימודים נכתבת על ידי מומחים, וביצועה מוטל על כתפי המורים, שמנסים ללמדהּ . אכן, בתכניות הלימוד יש גם מטרות העוסקות בהקניית כלים ומיומנויות, וקיומן תלוי גם באופי הדיסציפלינות . בלימוד שפות ( עברית, ערבית, אנגלית ) המיומנויות התקשורתיות נמצאות באופן טבעי במרכז ( קריאה, כתיבה, דיבור ) , אך גם אז הידע מונחל מלמעלה כלפי מטה . ברוב המקרים גם נערכת הפרדה בין תכנים ובין מיומנויות בידע הנלמד, ובחלק לא מבוטל של הדיסציפלינות התכנים חשובים ומודגשים יותר מהמיומנויות . לכן, כיום מתחדדת ועולה שאלת מעמדו של הידע והאופן שבו ניתן להקיפו . ברור למדי שבמצב הקיים כלל אי - אפשר ללמד בבית הספר את כמות הידע המצוי של תחום מסוים, ולו גם באופן רוחבי ומרפרף . זו בפירוש משימה אבודה מראש . כמו כן, הידע שמיוצר במקומות שונים יכול לערער על הידע המיוצר באופן היררכי ( מלמעלה למטה ) במערכת החינוך . אם כן, אשאל באופן פרובוקטיבי : מה עוד נותר לעשות בבית הספר ? מה ערכה של ההוראה הקונבנציונלית, אם תוכני הלימוד כבר מתיישנים תוך כדי הכנתם ובוודאי במהלך הוראתם, ובעיקר כאשר לתלמידים יש יכולת לבקר ידע זה באמצעות מקורות חלופיים לספרי הלימוד ? בסיפור הקצר על אודות הסטודנטים חובבי הוויקיפדיה ודומיה ברשת אפשר להבחין שהסטודנטים אולי אינם יודעים את החומר הנלמד או לא מספיק בקיאים בו, אבל הם יודעים ללא ספק כיצד להשיגו . בעובדה זו יש כדי לרמוז ולכוון שכיום, יותר מבעבר, חשוב ללמד "איך" לא פחות מללמד "מה" : קריאה ביקורתית של פרק בתנ"ך חשובה לא פחות מ"מי אמר למי ובאיזה הקשר" ; יכולת אנליטית של השוואת מקורות היסטוריים ותפיסתם האידאולוגית חשובה לא פחות משינון רשימת תאריכים ואירועים ; ניתוח מחזה ואופן ביצועו הבימתי חשובים לא פחות מאופן התפתחות התאטרון במערב ; פיתוח האישיות ומיומנויות תקשורת בין - אישית חשובים לא פחות מהפגנה מרשימה של ידע עיוני לסוגיו . המיומנויות כיצד לפעול חשובות לא פחות, ויש יאמרו אף יותר, מהתכנים, מהעובדות, מהתאוריות ומשאר הידע העיוני הנלמד בבית הספר . ההבחנה בין "לדעת מה" לבין "לדעת כיצד", כלומר ההבחנה בין ידע על אודות העולם לבין ידע על אופן ההתנהלות בו עשויה להועיל לנו בדיון זה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר