הרעיון המרכזי ופרקי הספר

עמוד:11

מבוא | 11 בפרק הרביעי אני מעבד את עקרונות האימפרוביזציה התאטרונית להנחיות של הוראה מאלתרת . אין מדובר באימפרוביזציה רק כנושא לימודי בתחום הוראת התאטרון והדרמה, אלא ככלי בתהליכי הוראה ולמידה, ובעיקר כאופן ידיעה, כלומר כדרך חשיבה והתנהגות בכיתה . לפרק שני חלקים עיקריים . בחלק הראשון אני סוקר את המושג 'הוראה מאלתרת' בקרב חוקרי חינוך ומראה כיצד מסוף שנות השבעים הוא נוכח בחקר החינוך בשלושה מוקדים שונים : המורה כמופיען ( performer ) ; המורה כמומחה ; יצירתיות בהוראה ולמידה . בחלק השני אני מנסח את כללי ההוראה המאלתרת כמודל פרקטי ומנתח בהרחבה ארבעה סיפורי הוראה מאלתרת, וכן כמה סיפורים נוספים בקצרה . בניתוח סיפורים אלה אני מציג כיצד הוראה מאלתרת פועלת כמודל פרקטי בשטח . סיפורי ההוראה לקוחים מתצפיותיי על פרחי הוראה ועל מורים צעירים של התכנית לתאטרון - מחול ממכללת סמינר הקיבוצים ובמסלול להוראת תאטרון בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב . כמו כן אני גם מנתח דוגמאות מהספרות המקצועית החינוכית . בפרק החמישי אני מרחיב את המבט מהכיתה אל עבר ההקשרים החברתיים והפוליטיים שמעשה ההוראה נטוע בהם . אני עוסק בחיוניותה של הוראה מאלתרת בחינוך הביקורתי, ומראה כיצד היא משמשת בסיס לדיאלוג הכיתתי, שהוא מושג מרכזי בפדגוגיה הביקורתית . בשיח הביקורתי, ה"כאן ועכשיו" של התלמיד הוא נקודת מוצא חשובה לבניית הידע במשותף ובאופן יצירתי . זהו דיאלוג שרגיש לשינויים, מחויב בגמישות וברפלקטיביות המודעת לממד הפוליטי של המעשה החינוכי . הוראה ביקורתית עשויה אפוא לחשוף את הכוחות הפוליטיים המעצבים את ההוראה בכיתה, להראות שהם אינם טבעיים ולכן גם ניתנים לשינוי . פועל יוצא של תכונות אלה הוא השימוש בהוראה מאלתרת . האימפרוביזציה אינה רק פרקטיקה לשיפור ושכלול ההוראה ברמת ה"מיקרו", אלא עשויה להיות חלק ממערך חברתי ופוליטי גדול יותר ברמת ה"מקרו" . בפרק אני עוסק בהבחנה בין דיאלוג ביקורתי מודרניסטי לבין הפוסטמודרניסטי ובתפיסות שונות הנובעות מהבחנה זו . בסיום הפרק אני מדגים את דבריי על הפדגוגיה של בית ספר "קדמה" לאור חזונו הביקורתי, ומראה כיצד הוא נשזר בעקרונות ההוראה המאלתרת . לטענתי, שימוש בהוראה מאלתרת כאופן ידיעה אסתטי - תאטרוני עשוי לשכלל את היכולת הרפלקטיבית - אינטואיטיבית, היצירתית והביקורתית של המורה והכיתה, ולשמש "משקפיים" שבאמצעותם אפשר להכיר את המצבים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר