איך גיליתי את האימפרוביזציה?

עמוד:8

8 | הוראה מאלתרת - זו לא מילה גסה משמעות עבורי בהתפתחותי המקצועית, ולאורך הספר אציג חלק מרעיונותיו, שבאמצעותם אוכל להאיר את הנושא המרכזי . המפגש החשוב עם האימפרוביזציה כטכניקה וכאופן חשיבה אמנותי התרחש בעת לימודיי כסטודנט לתאטרון קהילתי באוניברסיטת תל אביב . ריבי פלדמסר - ירון לימדה בקורס בשיטת הרולד ( שיטת אימפרוביזציה שחלק מתרגיליה דומים לתכנית הטלוויזיה "של מי השורה הזאת ? " ) . בקורס זה נחשפתי לראשונה למערכת כללים המאפשרת התפתחות ובסיס ליצירתיות של סצנה מאולתרת . קורה לא פעם שאימפרוביזציה נתקעת או חוזרת על עצמה באופן מייגע, אך עד אז לא יכולתי לנסח לעצמי מדוע הדבר מתרחש וכיצד ניתן להיחלץ ממצב ביש כזה . הלמידה השיטתית והפרקטית בקורס זה אפשרה לי לראשונה לנסח לעצמי ולאבחן "מה עובד ומה לא", וזאת הן כשחקן בסצנה, הן כצופה ומאוחר יותר אף כמורה וכבמאי . כך הבנתי שאימפרוביזציה אינה אלתור במובן של "שליפה מהמותן", הברקה מקרית כלשהי או כזו הנתונה להשראה ממקורות עלומים לא נשלטים . אימפרוביזציה היא פרקטיקה מקצועית, שניתן ללמוד אותה ולהתאמן בה באופן מסודר . מאוחר יותר, בעת לימודיי לתעודת הוראה בתאטרון, התחלתי לראות קשרים וחיבורים בין מעשה ההוראה לבין האימפרוביזציה . כך החלה לבצבץ בתודעתי התובנה שהאימפרוביזציה אינה רק פרקטיקה בתחום התאטרון, אלא אופן תפיסה כללי יותר, העשוי לשמש את האדם במגוון תחומים בחיים, בין היתר בחינוך ובהוראה . במהלך עבודתי עם פרחי הוראה, כמדריך פדגוגי במסלול תאטרון - מחול במכללת סמינר הקיבוצים, הלכה תובנה זו והתחדדה . חלק מהותי בתהליך לימוד זה היא עבודת הרפלקציה כחלק מלימוד ממעשה הוראה . עיקר הקושי התמקד ביכולת של הסטודנטיות לעבור מהתובנות שנוסחו ברפלקציה ליישומן בשטח, תהליך המכונה, בעקבות דונלד שון ( Donald Sch ö n ) , "רפלקציה - בפעולה" ( reflection - in - action ) . פירוש הדבר היכולת לדעת בזמן אמת בכיתה כיצד להתמודד עם בעיות, הפתעות ומצבים בלתי - מתוכננים . לא פעם השתמשו סטודנטיות במטפורות ובמונחים מעולם התאטרון והמחול כדי להסביר את ההתמודדות הזו, אגב ציון המושג 'אימפרוביזציה' לא פעם . כך החל המחקר הזה, שבו אני מנסה לסרטט בקווים ראשוניים מודל פרקטי המבוסס על כללי האימפרוביזציה ונועד לשכלל, לשפר וגם להעריך את המיומנות הרפלקטיבית והאינטואיטיבית של מעשה ההוראה . כמו כן, מודל זה משמש ליצירת אווירה לימודית מהנה ומספקת, החשובה כל כך למוטיבציה ולעיצוב החוויה של הלומד ושל המלמד גם יחד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר