מבוא

עמוד:12

12 זהר גזית סמכותם הבלעדית של גורמי הרפואה לנהל את תהליך קץ החיים . 'מנוחה נכונה' מקדם טקסי מוות בבתי קברות שהוא מפעיל, ובכך מערער על מצב שבו גוף הקבורה הדתי – אורתודוקסי - שמורכב מחברות קדישא - נתפס כאחראי הבלעדי להבאת אדם למנוחתו האחרונה . אני מציע לראות בהתנהלות שלא על פי מערכת המוות ההגמוני ביטוי של "מוות רע", כלומר מוות שאינו מקובל חברתית, שהעיסוק בו נעדר לגיטימציה ואף עלול להיתפס כערעור על הסדר ועל הארגון החברתיים ולהיתקל בגינוי ובהתנגדות . תחומי עיסוקם של פעילי שלושת הארגונים, הגוף שבו הם חברים ומטרות פעילותם חורגים ממערכת הפיקוח החברתית בישראל ואף מאתגרים אותה . לפיכך, בעיה האורבת לפתחם היא תפיסה שלהם כמקדמים עיסוק במוות רע . נראה ששני אופני התנהלות עיקריים פתוחים בפני הפעילים, אך שניהם עלולים להקשות עליהם בהשגת מטרותיהם . מחד גיסא, הם יכולים לבחור לפעול הרחק מעין הציבור וכך לצמצם את הגינוי ואת הרתיעה החברתיים, אולם התנהלות מסוג זה אינה עולה בקנה אחד עם שאיפתם לקדם שינוי חברתי נרחב בתחומי עיסוקם . זאת ועוד, פעילות "מתחת לרדאר" תותיר את הארגונים בשוליים החברתיים ותקבע להם דימוי של עוסקים בנושאים נעדרי לגיטימציה . מאידך גיסא, פעילות פומבית ואתגור מפורש של סדרים מקובלים עלולים לעורר או להגביר את הסנקציות החברתיות ואת ההתנגדות בקרב הציבור ובקרב גורמי מוות הגמוניים כלפי הפעילים וכלפי פעילותם . עולה מכך פרדוקס בנוגע לאופן התנהלותם וניסיונות השגת מטרותיהם . פרדוקס זה מעלה את שאלת המחקר שאליה אני נדרש : כיצד מקדמים עיסוק במוות רע בחברה שאינה סובלנית לחריגה ממערכת המוות ההגמוני ? לצורך ניתוח הפעילות של יזמי המוות החלופי נעזרתי בשיטות מחקר איכותניות, הסתמכתי על שלל חומרים אמפיריים ועל

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר