אריק לווי, הינדי ניימן וישי רוזן־צבי יעקב כדורי: המורה והחוקר

עמוד:13

יעקב כדורי – המורה והחוקר 13 מעבר לעבודתו כחוקר מקרא בעל שם עולמי, קוגל נתן את דעתו למצבה של היהדות בת-זמננו . השקפותיו בנושא קיבלו את ביטוין בספרו שראה אור בשנת 1990 – להיות יהודי, מעין עיבוד עכשווי של היצירה הקלאסית ספר הכוזרי . קוגל יצר בספר זה שיח דמיוני בין בנקאי דתי סורי ובין ג׳וד לואיס, מתבולל יהודי-אמריקאי העומד לשאת אישה נוצרייה . בלשון סוחפת ובו בעת מעמיקה, מצייר הספר את היהדות כחוויה הוליסטית אשר יכולה להיות מובנת רק ׳מבפנים׳ . בשנת 2013 ראה אור ספר המשך – מקדש מלך : חקירת חלק מעקרונותיה הבסיסיים של היהדות, עבור תלמיד יהודי שהתייאש . בקיץ של שנת 2000 אובחן אצל קוגל סרטן תוקפני . הרופאים העריכו שסיכויי החלמתו קלושים, אך הוא צלח חוויה קשה זו . לאחר מכן שיתף קוגל את הקוראים בתובנותיו במהלך תקופת התמודדותו עם המחלה בספר האישי ביותר שכתב : עמק הצללים שמו ( 2011 ; In the Valley of the Shadow : On the Foundations of Religious Belief ) . קוגל מתמודד בו עם שאלות בסיסיות ואוניברסליות ותר אחר התשובות בכל מקום שהללו עשויות להימצא . הוא מביא ציטוטים מרובים מהמקרא אך גם ממיתוסים קדומים ומשירה מודרנית . עמלו של קוגל זיכה אותו בפרסים ועיטורי-כבוד רבים . המקרא כפי שהיה ( 1997 ) הגיע לגמר בתחרות ( בין חמישה ספרים ) של National Book Critics Circle Award . בשנת ,2001 קוגל זכה בפרס Grawemeyer לספר הטוב ביותר בענייני מדעי הדתות . הפרס ניתן עבור ״עבודות יצירתיות ומצטיינות אשר מקדמות את ההבנה בדבר הזיקה שבין האדם לאלוהיו״ . לספרו של קוגל כיצד לקרוא את התנ״ך הוענק ״פרס הספר היהודי״ ( ארה״ב ) על היותו הספר הטוב ביותר בכל הקטגוריות של שנת 2007 . נערך גם מושב מיוחד לכבוד הספר בכנס השנתי של ה- Society of Biblical Literature , והניו-יורק טיימס כינה אותו ״ספר מסעיר״ . בתשע״ו קיבל בארץ את פרס רוטשילד היוקרתי . בתשע״ז נבחר להיות חבר באקדמיה הישראלית למדעים . סיפור חייו של קוגל מעורר השראה : בן האומה האמריקאית אשר גילה את התנ״ך בשלב מאוחר למדיי בחייו נהפך למרצה ופרופסור מבוקש ומעוטר לתנ״ך באוניברסיטת הרווארד, אך עזב אותה כדי להגשים את החלום הציוני ולהנחיל את רעיונותיו על אודות המקרא בישראל ואיננו פוסק מלתרום מידיעותיו למחקר ולהעשיר את הקהל הרחב בעולם עולו . כדמות ציבורית הוא פעל רבות להגברת המודעות לתנ״ך ולפרשנות המקרא בחברה הישראלית ולהעצמת המודעות לתרבות היהודית והישראלית בחו״ל . כחוקר וכסופר עבודותיו חוללו שינוי של ממש, או בעצם מהפכה . יותר מכל אדם אחר קוגל פתח את השער להפיכת מה שהיה מקובל לכנות ״חקר הברית הישנה״ ללימוד התנ״ך . הוא עשה זאת על-ידי הדגשת החיוניות של הפרשנות היהודית הקדומה ומתן תשומת לב לתרומתם המהותית של המדרש, ההלכה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר