הקדמה

עמוד:10

ג ר י ט 10 אבי ועל אבחנתו האגבית בנוגע לפוטנציאל האינטלקטואלי שלי . הוא לא טעה ; לא זכיתי במענק של קרן מקארתור מפני שאני הרבה יותר חכמה מפסיכולוגים אחרים . הבעיה של אבי היתה שהיתה לו תשובה נכונה ( “לא, בהחלט לא“ ) לשאלה הלא נכונה ( “האם היא גאון ? “ ) . בין שיחת הטלפון שבישרה לי על הזכייה לבין ההכרזה הרשמית עליה חלף בערך חודש . לא הייתי רשאית לספר על הזכייה לאיש מלבד בעלי . לכן היה לי זמן להרהר באירוניה שבמצב שנקלעתי אליו . ילדה ששמעה שוב ושוב שהיא לא גאון זוכה כעת בפרס על גאונות . הפרס הוענק לה מפני שהיא גילתה שייתכן שההישגים שאנו מגיעים אליהם תלויים בסופו של דבר בלהט ובהתמדה שלנו יותר מאשר בכישרונות שאנו ניחנים בהם מראש . עד לזכייתה בפרס עלה בידה לצבור תארים ממוסדות עם דרישות מחמירות למדי, אף על פי שבכיתה ג‘ לא עמדה בדרישות הקבלה לתוכנית למחוננים ולבעלי כישרונות מיוחדים . הוריה היגרו לארצות הברית מסין, אבל על אף הסטריאוטיפ המלווה מהגרים סינים, היא לא שמעה מהם הרצאות על כך שרק עבודה קשה תושיע אותה, והיא אינה מסוגלת לנגן אפילו תו אחד בפסנתר או בכינור . בבוקר שבו פורסמה ההודעה על זכייתי במלגה של קרן מקארתור הלכתי לבית הורי . אמי ואבי כבר שמעו את החדשות, וכמותם גם כמה “דודות“ שהתקשרו בזו אחר זו כדי לברך . כשהטלפון הפסיק סוף סוף לצלצל הסתכל עלי אבי ואמר, “אני גאה בך . “ היה לי הרבה מה להגיד בתגובה, אבל במקום להגיד את כל הדברים האלה פשוט אמרתי, “תודה, אבא . “ לא היה טעם להתחיל לדון בעבר . ידעתי שהוא באמת היה גאה בי . ובכל זאת חלק ממני רצה לחזור לתקופה שבה הייתי ילדה צעירה ולהגיד לו אז את מה שאני יודעת היום . הייתי אומרת לו, “אבא, אתה אומר שאני לא גאון . אני לא אומרת שזה לא נכון . אתה מכיר הרבה אנשים חכמים יותר ממני . “ אני יכולה לדמיין אותו מהנהן בהסכמה מפוכחת . “אבל תן לי לספר לך משהו . כשאגדל, אוהב את העבודה שלי לא פחות משאתה אוהב את שלך . לא תהיה לי סתם עבודה — יהיה לי ייעוד . כל יום

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר