1. קידום מדיניות כמניע לשיתוף

עמוד:15

15 תוכנית Specialist Schools Program פעלה באנגליה בשנים 1997 - 2010 . התוכנית פותחה על בסיס התפיסה המקצועית של City Technology College בשנות התשעים . ממשלת הלייבור עודדה בתי ספר על-יסודיים ציבוריים להתאגד למרכזים אזוריים . בכל מרכז, כל בית ספר מפתח תוכנית לימודים ומתמחה בתחום התמחות חינוכי שונה לפי בחירתו, ובהתאם לתוכניות הלימודים ( 2015 Armstrong, ) . עידוד ליצירת שותפויות בין בתי הספר בא לידי ביטוי גם בתוכנית Networked Learning Communities ) NLC ( , שהקים בית הספר למנהיגות באנגליה כבר בתחילת המאה . הממשלה אימצה את התוכנית בשנים 2002 - 2006 . התוכנית גובשה בתהליך של ליווי ופיתוח של בתי ספר וכמודל ללמידה . השותפות לוותה בעידוד כספי מצומצם של כ - 50,000 לירות שטרלינג למשך שלוש שנים . שיתופי הפעולה בין בתי הספר בתוכנית כוללים מגוון רחב של פעילויות : שיתוף בתפיסות וערכים, ארגון מפגשים ודיונים מקצועיים משותפים, יצירת קשר עם אנשי מקצוע במשותף, תמיכה הדדית בין קבוצות ויחידים, פתרון בעיות והתמודדות עם קונפליקטים יחד, עידוד מחקר משותף, בניית משאבים אישיים וקבוצתיים, ושיתופי פעולה במתן שירותים שונים וכן במדידה ובמחקר ( 2006 Stott, Joppling, & Kilcher, ) . בין השנים 2007 - 2011 הושקעו 50 מיליון לירות שטרלינג בקידום מדיניות ברמה המקומית במסגרת הפרויקט City Challenges . השקעה רחבה במיוחד הייתה במנצ’סטר, בפרויקט The Great Manchester Challenge . אזור מנצ’סטר מאופיין באוכלוסייה מגוונת אתנית ותרבותית, ברמה חברתית-כלכלית נמוכה, וכולל כ - 1,150 בתי ספר, שחלק ניכר מהם בעלי הישגים נמוכים . הפרויקט נועד לשפר את רמת ההישגים הלימודיים של כל התלמידים ולצמצם פערים ברמת ההישגים בין אוכלוסיות ברמה חברתית-כלכלית שונה . בשנה הראשונה עסק הפרויקט בגיבוש מתודות עבודה וערוצים להעברת מידע ברמה המקומית, באמצעות גיבוש צוותים מקומיים המלווים ביועצים, נותני שירותים ברשויות המקומיות ומנהלים . החיבור בין בתי ספר מאזורים שונים יצר שותפויות בין בתי ספר שאינם מתחרים ביניהם באותן שכונות על אותן אוכלוסיות יעד . נערכה השוואה בין בתי ספר שהשתתפו בפרויקט ונבדקו הישגי התלמידים והשיפור שחל בהם לאורך שנים . כמו כן נבחנו הסיבות שהביאו לרמת הישגים נמוכה בבתי ספר מסוימים וזוהו אסטרטגיות מוצלחות שבהן השתמשו בתי ספר שתלמידיהם הגיעו להישגים גבוהים . מיפוי רמת ההישגים של בתי הספר עודד יצירת שותפויות בין בתי ספר ברמות הישגים שונות . הפרויקט אִפשר למנהלים מבתי ספר עתירי הישגים לשמש מנטורים ולהציג את דרך העבודה המוצלחת שלהם בפני קהלים שונים ( 2012 , . Ainscow et al ) . יוזמה ממשלתית נוספת היא TSA ( Alliance Schools Teaching ) , שקמה בשנת 2011 ביוזמת משרד החינוך באנגליה . במסגרתה נבחרו בתי ספר מצטיינים – בעלי הישגים גבוהים, שהמנהלים שלהם בעלי יכולת גבוהה לשיתוף פעולה, מנהיגות אפקטיבית וכישורי ייזום של פיתוח מקצועי למורים, יכולת תמיכה בבתי ספר אחרים, תכנון תוכניות עבודה שנתיות וליווי מחקרי – כדי לתמוך בבתי ספר אחרים . בתי הספר המובילים לוקחים חלק מרכזי בגיבוש תוכניות לפיתוח מקצועי של הצוות החינוכי וההנהגה בבית ספר שהוצמדו להם . במודל זה מנהל בית ספר יכול ללוות בית ספר עמית המעוניין בכך, או מיזם שבו שותפים כמה מנהלי בתי ספר התומכים זה בזה, וביחד מגבשים מטרות ויעדים חינוכיים לשיפור ההישגים החינוכיים ( 2015 Armstrong, ) . התוכנית פועלת באמצעות קבוצות עבודה של מורים וצוותים פדגוגיים מובילים, ומחזקת מנהיגות פדגוגית אפקטיבית ויכולות הוראה ופיתוח של המורים המשתתפים . במסגרת יוזמה זו פעלה גם התוכנית לפיתוח הנהגה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר