1. קידום מדיניות כמניע לשיתוף

עמוד:14

14 פיתוח תשתיות של ידע, משאבים כספיים וליווי של ארגונים קטנים . יתרונות של שותפות בין-מגזרית שזוהו ברמת המאקרו היו ניסיון להפחית את הריכוזיות ולהגביר את השותפות, הגברת האחריותיות כלפי מערכת החינוך גם בפני בעלי עניין נוספים בקהילה, וכן אפשרות לשילוב בין משאבים והעמדת אפשרות למנהלים לקבל על עצמם תפקיד מוביל במערכת החינוך ( 2005 Hodge & Greve, ) . היות ששותפויות בין בתי ספר ככלי לקידום מדיניות רווחת במערכות החינוך באנגליה ואירלנד, נביא להלן דוגמאות ממדינות אלו . 2 1 שיתוף כמקדם מדיניות לשיפור רמת ההישגים של בתי ספר : דוגמה מאנגליה באנגליה, מתחילת המאה ובעיקר בעשר השנים האחרונות, מתרחבת התופעה של שיתופי פעולה בין בתי ספר בהסדרים פורמליים ובלתי פורמליים . הממשלה השקיעה בכמה יוזמות המעודדות פיתוח של שיתופי פעולה בין בתי ספר כמנגנון לקידום מדיניות, שנועדו לשפר את מערכת החינוך, בתי הספר והישגי התלמידים ( 2011 , . Muijs et al ) . הדבר נעשה באמצעות הרחבת האוטונומיה והאחריותיות של בתי ספר ( 2015 Keddie, ) , ומתוך רצון להגביר את ההוגנות וההכלה של כלל התלמידים במערכת החינוך ( 2012 , . Ainscow et al ) . יוזמות אלו מניחות כי עבודה ברמת בית הספר היחיד אינה אפקטיבית דייה להתמודד עם חוסר השוויון במערכת החינוך, וכי האסטרטגיה המתאימה ביותר להתמודדות עם האתגרים החברתיים-כלכליים הסביבתיים ולהביא לשינוי משמעותי בהישגי התלמידים היא אסטרטגיה של שותפות בין בתי ספר ( 2012 , . Ainscow et al ) . כמחצית מבתי הספר באנגליה חברים בשותפות כלשהי של שני בתי ספר או יותר ( 2015 Armstrong, ) . בסוף המאה הקודמת ובתחילת המאה ה - 21 מערכת החינוך באנגליה הפכה עצמאית ותחרותית יותר . היא מדרגת את בתי הספר לפי רמת הישגי התלמידים, משחררת את בתי הספר מהבירוקרטיה והפיקוח של הרשויות המקומיות ויוצרת שוק תחרותי יותר בתחום החינוך . מצב זה אִפשר להורים לבחור את בית הספר המתאים ביותר לילדם, אך גם יצר מציאות שבה תלמידים בעלי רקע חברתי-כלכלי נמוך משולבים בבתי ספר בעלי הישגים נמוכים . מציאות זו הניעה את הממשלות להשיק יוזמות חינוכיות להגברת השוויון בין 4 תלמידים ברמה המקומית . משנת 1997 פועלת התוכנית ( Independent State School Partnership ) ISSP , המעודדת שותפויות בין בתי ספר מהמגזרים הציבורי והפרטי . התוכנית נועדה להגביר את שיתופי הפעולה באמצעות חיזוק תחומי המומחיות של בתי הספר והרחבת ההזדמנויות ללמידה הדדית של פרקטיקות מוצלחות בין מורים ותלמידים . בשנת 2014 הוקצה תקציב נוסף להרחבת פעילות התוכנית . התוכנית עוסקת בפיתוח משותף של תוכניות לימודים בתחומים שפות זרות, מדעים מדויקים, מדעי הרוח ואומנות . במסגרת התוכנית פועלים פרויקטים שונים שבהם שותפים כמה בתי ספר – פרויקטים אשר ללא מימון ממשלתי לא היו יוצאים לפועל . לדוגמה, התקיימו מחנות קיץ לתלמידים לצד סדרת סדנאות בנושאים לימודיים שונים ( 2017 Bourne, ) . 4 בחרנו להציג שורה ארוכה של יוזמות ממשלתיות בתחום של שותפויות בין בתי ספר באנגליה, על מנת להדגים את התפיסה רחבת ההיקף והעקבית שנוקטת ממשלת בריטניה לאורך השנים . ראו גם ההפניה לאתר ממשלתי זה : https : / / www . gov . uk / government / publications / setting - up - school - partnerships

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר