2. ממדים לסיווג שיתופי פעולה בין בתי ספר

עמוד:9

9 שותפות סימביוטית, שבה בתי הספר פיתחו מודל של עבודה משותפת ברמה הארגונית, המתבסס על צרכים, למידה וערכים משותפים שזיהו הצוות החינוכי והרשויות . קיימים קשרים אישיים ומקצועיים קבועים ועבודה עם מאגר משאבים משותף של ידע והתמחות, פיננסים ומתקנים . לכל בית ספר זהות ייחודית, אך השותפות מאפשרת הנגשת שירותי חינוך טובים יותר . ב מטרות ופעילויות : אחד ההיבטים המרכזיים המבדילים בין שותפויות הן המטרות והפעילויות הנגזרות מהן ( Atkinson, Springate, Johnson, & Halsey, 2007 ; Connolly et al . , 2019 ; Muijs et al . , 2011 ) . הבנה מעמיקה יותר של סוגי השותפויות, מטרותיהן והתפיסה התאורטית שעליה הן מתבססות עשויה לסייע בהתאמה של עיצוב השותפות לצורכי השותפים בה ( לוח 1 ) . 2 לוח 1 : מטרות של שיתופי פעולה בין בתי ספר ופעילויות אפשריות הנגזרות מהן פעילויות מטרות פעילויות בטווח הקצר פעילויות בטווח הבינוני בטווח הארוך שיפור הישגי בית תלמידים מבתי ספר ברמה הספר חברתית-כלכלית נמוכה יכולים ללמוד ולהיבחן במבחנים של בתי ספר ברמה חברתית-כלכלית גבוהה, לרבות אפשרות להיבחן במסלולים המגוונים שמציע בית הספר ה”חזק” . הנהגת בית הספר מקבלת ומעניקה תמיכה בתחומים של מידע, היכרות עם גישות חינוכיות ופעילויות בעת הצורך . פיתוח משותף של מערכות מעקב ובקרה, פיתוח מקצועי משותף של הנהגה חינוכית וטיפוח רשתות של הנהגה חדשה . הרחבת הזדמנויות ושירותים לדוגמה, מרתון למידה משותף של תלמידים פיתוח של קורסים לקראת מבחן . מקצועיים שונים עבור פיתוח משותף של תלמידים ומורים . תוכניות לימודים ופיתוח מקצועי משותף של מורים המותאם לצורכי התוכנית . גיוס ומיצוי של לדוגמה, מורים מלמדים משאבים במקביל בכמה בתי ספר מורים מבתי ספר בשותפות . שונים לומדים זה מזה באמצעות חילופים והדגמה של צורות הוראה שונות או חדשות . שיתוף של כמה בתי ספר בהעסקה של מורים מומחים בהיקפי משרה שונים, שיתוף פעולה בתכנון תוכנית הלימודים, גיוס מורים והבניית הלמידה לשיפור ההישגים . ג הצטרפות מבחירה לעומת הצטרפות בעקבות החלטת ממשלה או רשות מקומית : במרבית המקרים שותפויות בין בתי ספר קמות בעידוד או בהחלטה של הממשלה או הרשויות המקומיות . הסיבה לכך היא לרוב רצון לגייס משאבי ידע, תשתיות והתמחות של בית ספר אחד לחיזוק בית ספר אחר . הקצאת מענקים לבתי ספר עודדה בתי ספר באנגליה להתאגד וליצור שותפויות וולונטריות ביניהם – לדוגמה, יצירת רשת בתי ספר לרכישה משותפת של שירותים ברשות מקומית, או שיתופי פעולה בעידוד רשויות מקומיות על 2 המבנה של לוח 1 מניח כי שיתופי הפעולה בין בתי הספר הם בעלי אינטרס משותף . נציין כי יש שיתופי פעולה שלשותפים בהם נקודות מוצא שונות ואינטרסים שונים, ועם זאת השותפות משרתת את כל השותפים ובעלת ערך רב עבורם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר