הקדמה

עמוד:4

4 מטרת הדוח הנוכחי היא להציג סוגים שונים של שיתופי פעולה בין בתי ספר הקיימים בעולם ומדווחים בספרות המקצועית, העשויים לשקף את ההזדמנויות, המורכבויות והאתגרים ביישום שיתופי פעולה במערכת החינוך . הפרק הראשון בדוח מציג את הגישות התאורטיות המשמשות בסיס לייזום השותפויות, ומודלים לסיווג שיתופי פעולה בין בתי ספר . בפרק השני, שהוא לב הדוח, מוצגים מניעים לשיתופי פעולה בין בתי ספר – קידום מדיניות, חיזוק התלמידים, חיסכון ויעילות ארגונית ושיפור איכות ההוראה - וכן הדרכים להשגתם . בסיום הדוח יש סיכום קצר ומוצגות מגבלות הספרות המחקרית בנושא . מקורות המידע והאסטרטגיה לאיסוף המידע בדוח זה : המידע המוצג בדוח נדלה ממאגרי מידע אינטרנטיים אקדמיים באמצעות google scholar , מאגר המידע בתחום החינוך ERIC ומאגר המידע האקדמי הרב-תחומי EBSCO . החיפוש אחר שותפויות או שיתופי פעולה בין בתי ספר נערך באמצעות הצירופים - school - to - school collaboration, inter school collaboration, schools partnership, school networks ו - school federation . בשלב מתקדם יותר, חיפוש המידע נערך באמצעות פרסומים של חוקרים מובילים בתחום זה, כמו Connolly , Muijs, Ainscow, Chapman, West, Armstrong, Duffy, Gallagher, Hughes, Greany ו - Keddie . נעשה מאמץ לכלול את המאמרים העדכניים ביותר בתחום זה . הדוח אינו כולל מידע על תוכניות שבהן שיתוף הפעולה בין בתי הספר הוא מרכיב מצומצם, או כאלו המציגות שותפות של מורים שיזמה הקהילה ולא בית הספר . הדוח עוסק בשיתופי פעולה ( cooperation, collaboration, partnership ) בין בתי ספר ופחות ברשתות של בתי ספר ( networks, federations, chain of schools ) , אם כי בספרות המקצועית לפעמים השימוש במונחים אלו אינו חד-משמעי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר