פרק ראשון : בעלות רש"י על הפירוש למסכת ראש השנה

עמוד:14

מבוא [ 14 ] הוא מוזכר ברור שכל העדים הם של אותו חיבור, ומחברו על פי העדויות דלעיל הוא רש"י . ב . ציטוטי ראשונים : הראשונים מהמאה הי"ב ואילך מרבים לצטט פירוש זהה או כמעט זהה לפירוש שלפנינו למסכת ראש השנה ומביאים זאת משמו של רש"י, כדלהלן פרק חמישי . משמע שגם לדעתם מחבר הפירוש הוא רש"י . ג . תכונות הפירוש : ברור כי הפירוש למסכת ראש השנה כתוב בסגנון פירוש רש"י לתלמוד . אך למרות זאת ולרווחא דמילתא נביא כאן מספר ראיות לדברינו . 1 . הפירוש הוא באורך של פירוש רש"י לשאר המסכתות, בניגוד לפרשנות הקצרה המאפיינת את הפרשנות הקדומה של אשכנז . הפירוש מלווה את הסוגיה מתחילתה עד סופה ומפרש פירוש מקומי על דרך הפשט, בניגוד לפירוש בעלי התוספות המתמקד רק בנושאים נבחרים בסוגיה ומרבה להשוות בינה לבין סוגיות אחרות בתלמוד . 2 . בפירוש מצוטטים שלושת רבותיו של רש"י . פעם נזכר 'מורי הזקן' ( כח ע"א ד"ה 'התוקע' ) , הוא ר' יעקב בן יקר . 4 פעמיים נזכר ר' יצחק בן יהודה : בתואר 'מורי' ( שם ) ובלעדיו ( לב ע"א ד"ה 'כנגד' ) . 5 ובמקום אחד נזכר 'רבינו יצחק הלוי' ( כט ע"א ד"ה 'כהנים' ) . 3 . מספר הלעזים בפירוש לראש השנה במהדורתנו הוא 34 ומספר הדפים 5 . ,33 ממוצע של כלעז אחד לדף . מספר זה קרוב מאוד לממוצע הכללי בתלמוד של המילים שרש"י תרגם ללועזית : 93 . 0 לדף . 6 4 . מילת הקישור 'כלומר' מופיעה בפירוש רש"י למסכתות סדר מועד, ללא הפירוש לראש השנה והפירושים המיוחסים לרש"י לתענית ולמועד קטן, 623 פעמים, והממוצע הוא 'כלומר' אחד לדף . לעומת זאת בפירושים אשכנזיים שאינם של רש"י הממוצע גבוה יותר . כך למשל בפירוש המיוחס לרש"י לתענית הממוצע הוא 83 . 2 'כלומר' לדף ; בפירוש המיוחס לרש"י למועד קטן הממוצע הוא 48 . 3 לדף ; בפירוש המיוחס לרש"י להוריות הממוצע הוא 92 . 3 לדף . 7 אפשר לראות את ההבדל בין רש"י לפרשנים אחרים במידת השימוש ב'כלומר' בפירוש למסכת בבא בתרא : תחילת הפירוש, על דפים ב - כח, היא מאת רש"י ויש בה ממוצע של 'כלומר' אחד לדף, ואילו בפירוש לדפים כט - קעז, שמחברו רשב"ם, הממוצע הוא 22 . 2 'כלומר' לדף . בפירוש למסכת ראש השנה יש 16 'כלומר', ממוצע של 48 . 0 לדף . ממוצע זה אמנם פחות מהממוצע לפירוש רש"י לכל אחת מהמסכתות שהוזכרו לעיל, אך הוא רחוק מאוד מהמצוי בפירושים שאינם משל רש"י . וכבר ציין י' פרנקל שרש"י צמצם במכוון את השימוש בביטוי 'כלומר', בניגוד 4 ראה ארנד, מגילה, עמ' 71 . 5 על אזכור נוסף של ר' יצחק בן יהודה בפירוש לראש השנה ראה להלן, עמ' 56 . 6 הממוצע הכללי הוא על פי אוצר לעזי רש"י, עמ' 11 . אך ראה שפיגל, הגהות, עמ' 107 הערה 131 ; ארנד, מגילה, עמ' 16 הערה 5 . 7 ראה אפשטיין, מחקרים, עמ' 655 - 656 .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר