העולם על פי ולרי: ולרי ביקובסקי

עמוד:11

__Terminal 11 ולרי ביקובסקי, ,2005 גרפיט על נייר, 024× 297 ; צילום : אברהם חי 2005, Valery Bikovsky, graphite on paper, 297 024× ; photo : Avraham Hay Ex h i b i t i o n s _ Te l Av i v 1 אוצר : אורי גרשוני, במסגרת התערוכה "במעגלים אחרים : אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים", שאצרה רותי דירקטור . בתום כמעט שני עשורים הופסקה העסקתו של ביקובסקי והוא נסוג אל הצללים . ספון בדירת חדר בפאתי העיר אשקלון המשיך ליצור . מאז פוקדות אותו פרסטר ואנוכי בביתו, שם הלכה ונרקחה מזימה, נולד הצורך בתערוכה, שתחשוף פיסת היסטוריה ותספר את קורות השומר "השקוף", שישב בטבורה של הסצנה האמנותית, ובה בשעה נותר מנותק ממנה מרחק שנות אור . חוויית אי השייכות והזרות של עולה מחבר העמים מתחדדת בעבודת הווידיאו גולֵה של פרסטר, המוצגת אף היא בתערוכה . הסגנון האאוטסיידרי של ביקובסקי נאמן לז'אנר הציור הנאיבי והשטוח : הקפדה על מילוי הפורמט, שילוב קולאז' וטקסטים פיוטיים, הטמעת דימויים, גידורם בקווי מִתאר כהים וטשטוש בין מציאות לדמיון . נושאי הציור מעלים זירות התרחשות שונות, פעולות גומלין אנושיות יומיומיות, טקסים, בעלי חיים מומצאים, תופעות טבע, אלמנטים אדריכליים וחייזרים . מרבית הציורים כוללים דיוקנאות מן המרחב המשפחתי, האמנותי וממוחו הקודח . אף שאחדים מהם צוירו מתוך "התבוננות", התוצאה משדרת אנונימיות, דוֹמוּת, אחידוּת וגנריות נטולת זהות פרטנית . עיניהן הגדולות של הדמויות מישירות מבט אל הצופה, מטיפות לסוציאליזם ולשוויון . ביקובסקי, מצִדו, מזהה כל דמות ומייחס לבידול האישיותי חשיבות עליונה . בתוך כך הוא אינו מוותר על הערך הבסיסי, המניע כל אמן באשר הוא, לשכלל כתב יד ייחודי ובולט . הדחיסות, הטוטאליות והשכפול, המאפיינים כל עבודה ועבודה בנפרד, באים לידי ביטוי בהצבת התערוכה ובאיכותה המצטברת . התלייה הצפופה חונקת ומעלה על הדעת ציורי קיר אשלייתיים בכנסיות, אך המפתח לפענוח הקתדרלה הזו שמור בבטחה בנבכי תודעתו של ביקובסקי . בהיכל האמונה והאמנות על פי ולרי, הוא ורק הוא אדון בממלכתו שלו .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר