מבוא

עמוד:9

בשנת 2004 פורסם בעברית ספר מאמרים חשוב בשם " פטריוטיזם : אוהבים אותך מולדת " ( נערך בידי דניאל בר טל ואבנר בן עמוס ויצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד ) , קובץ שהקיף את מושג הפטריוטיזם מזוויות ראייה שונות שמדעי החברה מאפשרים . הספר שלפניכם מעדכן את תפיסת המושג " פטריוטיזם " בהתאמה לחזית הכתיבה המחקרית בת זמננו , ומדגיש במיוחד את עניינה של הפילוסופיה של החינוך במושג . ההדגשה באה לידי ביטוי לא רק בעצם הישענותיבמהלכושלהספרעלדבריהםשלפילוסופיםשונים , בהתייחסם למושגים כמו " פטריוטיזם " , " לאומיות " או " קוסמופוליטיות " , ובפרט מנקודת מבטם החינוכית , ואף לא רק בכך שהספר בא לענות על אנומליה חינוכית בולטת בישראל של האלף השלישי . חשיבות הפילוסופיה של החינוך כאן היא בהשגחה על כך שהספר לא יסתפק בהפרחת הגיגים והגיונות חינוכיים , מוסריים ופוליטיים , מעניינים ככל שיהיו , ולא שיעסיק עצמו רק בהארת הקשיים בני זמננו הסובבים את מושג הפטריוטיזם בעולם המערבי בכלל ובמדינת ישראל בפרט , אלא שיציע לקוראים מסלול מכוון וישים שיאפשר להתקדם לעבר התרת האנומליה בעולם המעשה . כלומר , לא ארצה להציב קווים נורמטיביים בלתי מתפשרים שמשכנעים מבחינה פילוסופית אך אינם ניתנים להשגה במציאות החינוכית הראלית הישראלית , כי אם קווים מעשיים שנדרשים כדי למצוא מסלול חיים בר השגה , ואפילו אם הוא נסלל בדרך של פשרה . מטרתי העיקרית בספר זה היא לעיין במושג הפטריוטיזם ולבחון האם בעת הזאת נכון ואפשר לחנך לקראתו במדינת ישראל . בחינה מעשית ישראלית זו מתקשרת לבחינה תאורטית רחבה יותר של היתכנות החינוך לפטריוטיזם לאומי בעולם שמדינותיו כבר אינן מדינות לאום במובן הפשוט והמקובל של מושג זה . לצורך הבחינה אעיין , בשער הפותח את הספר , במושג הפטריוטיזם ובחינוך לקראתו , בהבחנה בינו לבין מושגים אחרים הקרובים לו , בהגדרות ובפירושים המגוונים שניתנים לו , בהשתמעויותיו האתיות והמעשיות ובדרכי הנחלתו לצעירי החברה באמצעות מערכת החינוך . בדפי שער ראשון זה אבקש לטעון ולהראות שיש להבחין בין מושג הפטריוטיזם לבין מושגי הלאומיות או האזרחות , ובפרט שיש להבחין בחינוך לקראת כל אחד משלושת אלה ; שלפטריוטיזם ערך מוסרי ;

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר