מבוא

עמוד:10

) ב ( פירושים המוקדשים לפרשנות רציפה לדברי המורה ) למשל פירושו של ר׳ שם טוב בן יוסף אבן שם טוב ( . ) ג ( פירושים המוקדשים למקומות מוקשים וטעונים הסברה שבכל פרק או בפרקים מסוימים ) למשל פירושו של האפודי , ובמידה מסוימת גם פירושו של נרבוני ( . פירושו של כומטינו משתייך במידה רבה לשלוש הסוגות , וקשה לסווגו לסוגה מסוימת באופן בלעדי . מבחינת המגמה הוא נועד בראש ובראשונה לפירוש פשטי , שכן בעיני כומטינו מוה״נ הוא ספר קשה להבנה ומצריך ביאור : והספר הזה עמוק מאד במובן מדברי הרב . ולהיותו קשה ההבנה נערתי חצני , אני מרדכי בן אליעזר כומטיינו הקוסטדיני , לפרשו לפי היכולת ולפי מה שאפשר שיפורש . אמנם , מודה כומטינו , למוה״נ כבר קדמו פירושים רבים , ובפרט פירושו של נרבוני ׳אשר האיר מחשכי הספר הזה׳ ; אך הקושי בהבנת מוה״נ אינו נובע רק מעומק דברי הכותב , אלא גם מקיצור ידע הקורא ומ׳מעוט החכמה והלמוד הנמצא בדור הזה׳ . לפיכך אחת מהדרכים המרכזיות והבולטות שכומטינו נוקט כדי לבאר את דברי הרמב״ם , מעבר להסבר מילולי וענייני , היא השלמת הידע המדעי החסר לבני דורו והבאת הרקע הפילוסופי של הסוגיות הנידונות במוה״נ . על כן מבחינה מסוימת הוא התאים את עצמו לפרשנות החושפת את מקורותיו של מוה״נ . עדות למטרה של השלמת הידע המדעי בפירוש כומטינו היא באורך הפירושים העוסקים בסוגיות מדעיות : הפירוש לחלק הראשון של מוה״נ , שהעניינים המדעיים הנזכרים בו מרובים יחסית , נפרש על כ 58 דפים ; החלק השני , שגם בו יחסית יש עניינים מדעיים מרובים , נפרש על פני 42 דפים ; ואילו החלק השלישי , שבו הנושאים המדעיים אינם מרובים , נפרש על פני כ 18 דפים בלבד . בדומה , בפרשנות לפרקים עצמם ניתן לראות באופן בולט , שהפירושים לרוב העניינים הם קצרים ותמציתיים ואילו הפירושים הארוכים הם בנושאים מדעיים . מקום מיוחד תופס פירושו לעשרים ושש ההקדמות הפותחות את החלק השני של מוה״נ . כומטינו טרח להביא באריכות מהספרות הפרשנית לאריסטו כדי לפרש את דברי הרמב״ם . הקדמות אלה משכו את לב ההוגים , ויש שחיברו פירושים להן בלבד . מבחינה מסוימת ניתן לצרף את כומטינו לסוג כזה של פרשנות . לכאורה , מטרתו של פירוש כומטינו להנחיל ידע מדעי לקורא של מוה״נ סותרת את מטרתו של מוה״נ עצמו , שהרי הרמב״ם כתב אותו עבור הקורא המשכיל המיומן במדעים ולא עבור 19 על פי רמב״ם , משנה תורה , הקדמה , עמ׳ . 5 20 כומטינו , פירוש למוה״נ , דף 2 ב . 21 שם . על יחסו של כומטינו לנרבוני ראו להלן סעיף ד במבוא . 22 שם . 23 ראויים לציון פירושו של אלתבריזי ופירושו של ר׳ משה פרובינציאלו שהוציא בונפיל . ראו בונפיל , פרובינציאלו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר