פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר בספר זה אני מנסה לקיים כמה הבטחות . במשך שנים אני טוען בשיעורים שלי באוניברסיטת חיפה , שהרמב " ם היה משוכנע שעל פי תורת ישראל , בני האדם כולם נבראו בצלם אלוהים , ואין הבדל ממשי , מהותי , אימננטי , אונטולוגי , מטפיזי , מיסטי וכו ' בין ישראל לעמים . הבדלים ישנם , כמובן , אבל אליבא דרמב " ם הם ברמה של חוקים , של היסטוריה , של ייעוד , ולא בשום רמה אחרת . וכמו שנאמר במוטו של ספר זה : ' בין גוי ובין ישראל , בין איש ובין אישה , בין עבד בין שפחה – הכול לפי מעשה שעושה ; כך רוח הקודש שורה עליו ' . ידידי פרופ ' דניאל י ' לסקר ניסח את העניין כך : בעיני הרמב " ם , ההבדל בין יהודי לנכרי נמצא ברמת התוכנה ולא ברמת החומרה – כולנו בני אדם באופן שווה , אבל אנחנו ' מריצים ' תוכנות שונות : היהודי המאמין והשומר מצוות מריץ תוכנה בשם ' תורה ' , ואחרים מריצים תוכנות אחרות ( ובעיני הרמב " ם , פחותות בערכן ) . את הגישה הכללית הזאת אני מכנה בספר זה ' גישה אוניברסליסטית ' . בספרי Maimonides on Judaism and the Jewish People הוכחתי שהרמב " ם מאמץ עמדה פילוסופית שנקראת ' תורת השכל הנקנה ' . על פי עמדה זו , כל בני האדם נולדים עם שכל בכוח אבל לא בפועל , ולכן אי – אפשר להבדיל בין יהודי לגוי ברמת המהות . המוציא כוח זה אל הפועל נעשה אדם אמתי , וליהודי אין יתרון מולד על הנכרי בעניין זה . הראיתי , בין היתר , שבעיני הרמב "ם אין ליהודי כל יתרון מולד בנושאים כגון השגחה , נבואה והישארות הנפש . בדיונים שלי על תורת העיקרים , בייחוד בספרי ' תורת העיקרים בפילוסופיה היהודית בימי הביניים' ובספר ? , Must a Jew Believe Anything הוכחתי שבעיני הרמב " ם , היהודי מוגדר על ידי הדעות שהוא מסכים אתן , ולא על ידי שום פן מהותי ומולד . בספרי ’ Maimonides Confrontation with Mysticism דנתי במהות ההלכה , בקדושה , בטומאה ובטהרה , בלשון הקודש , בשכינה , במלאכים ובהבדל בין יהודים לגויים , והוכחתי ( על כל פנים , לשביעות רצוני המלאה ) שבכל הנושאים האלה הרמב " ם מבכר תפיסה של מעמד על תפיסה של מהות . לדורות של סטודנטים הבטחתי לכתוב ספר בעברית בנושא זה . הספר שבידיכם הוא קיומה של הבטחה זו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר