פרק ראשון מ'ביקורת התבונה הטהורה' ועד ל'ביקורת כוח־השיפוט'

עמוד:י

על השניות והמודעות של היעדר הגישור היו השורש של הפירוש , שניתן למשנתו של קאנט על ידי שלמה מימון , פירוש שהיה בגדר מפנה משום המסקנה הספקנית שהוא הסיק מן השניות ומהיעדר האפשרות העקרונית לבטלה . מאחר שהגישור הוא רעוע—כך מותר לסכם את המסקנה הספקנית של שלמה מימון שהרחיק לכת מקאנט—והאיחוד אינו באפשר בגבולות השכל והניסיון , הרי המאמצים של איחוד כביכול הם חיפוי ולא פיתרון . מימון הסיק מסקנה זו מתוך הפילוסופיה של קאנט ובמקביל לה , מאחר ש'ביקורת כווו השיפוט' יצאה לאור ב 1790 וגם ה'מסה על הפילוסופיה הטראנסצנדנטאלית' למימון יצאה לאור באותה שנה . ה'מבוא הראשון' ל'ביקורת כוח השיפוט' לא נתפרסם , כאמור , על ידי קאנט והוצא לאור בשנות העשרים של המאה העשרים . מכל מקום , קאנט שהכשיר במידת מה את הקרקע לראייה ספקנית זו , לא העלה אותה . הוא הוסיף לתור אחרי גשרים , הביקורת כוח השיפוט' היא תחנה בתהליך חיפושיו . מבחינה מסוימת היא התחנה האחרונה , שהרי היא חתימת את מכלל ה'ביקורות / ב העובדה שקאנט הוסיף לחפש גורמים מגשרים יש לה שורשים עמוקים בגופי ההלכות של תפיסתו . נעלה אפוא שיקולים אחדים בכיוון זה . תחילה יש להעיר לגבי מושג הראציונאליות , כפי שהוא עולה מתפיסתו של קאנט , אף כי הדברים—למצער בניסוח שיוצע כאן—אינם אמורים על ידי קאנט עצמו : קאנט לא גרס , משום שלדעתו אין אפשרות ואף אין הכרח לגרוס כך , כי ראציונאליות פירושה אחדות שלימה ומעוגלת של העולם , או מן הבחינה האחרת—אחדות שלימה ומעוגלת של הבניין ההכרתי . הראציונאליות כל עיקרה אינו באחדות אלא בזיקה , ובכך מנע קאנט כל אפשרות שיטתית של גזירת יסוד אחד של ההכרה ממשנהו , אם על דרך ההאצלה של האחדות המאצילה מתוך עצמה את הריבוי ואם על דרך מציאת המשותף שבין היסודות , למשל מציאת המשותף שבין השכלי לחושני . הניגוד של הראציונאליות בחינת זיקה היה בעיני קאנט התוהו ובוהו . כל עוד ניתן להראות שהתוהו ובוהו אינו אורב , הרי האפשרות העקרונית של ההכרה מוצלת . היא מובטחת ביסודותיה , ועל סמך יסודות אלה עליה לפעול ולבצע מה שיעלה בידה לבצע . אין להבטיח את המבצע לפרטיו , מכל מקום אין להבטיח אותו מראש . מובטחים היסודות בלבד , כלומר הזיקה העקרונית בין השכל והחושניות . משל למה הדבר דומה ? הנהר זורם בין שתי גדות בעלות מבנה שאינו בערעור , היא הגדה של החושניות בעלת המבנה הצורני של החלל והזמן , והגדה של השכל בעלת המבנה של הקאטיגוריות והעק

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר