ביקורת התבונה הטהורה

עמוד:יא

עמנואל קאנט ( immanuei Kant ) נולד כיום 22 באפריל 1724 בקניגסגרג שבפרוסיה המזרחית לאביו הכךר ( מתקיךאוכפים . ( ראשון בין הפילוסופים הגדולים בזמן החדש . שמוצאו מן השכבות העממיות של החברה . בנעוריו הושפע מן התיאולוג הפיאטיסטי פראנץ אלברט שולץ ( Franz Albert Schuitz ) ומניסיונותיו למצוא את ההתאמה בין האמונה והעמדה השכלתנית . בשלב מאוחר יותר' בייחוד בימילימודיו באוניברסיטה' היה נתון להשפעתו של מארטין קנו ^ ן , ( Martin Knutzen ) שנחשב לו על פני כל מוריו . בשנת 1745 סיים קאנט את לימודיו באוניברסיטה ופנה' למשך שנים אחדות' להוראת בית באילו ממשפחות האצולה של הסביבה . בשנת 1755 התחיל את דרכו באוניברסיטה של קניגסכרג' תחילה כפריוואט דוצנט' כמורה שאין עבודתו טוענת שכר . בתקופה זו הורה מקצועות שונים , בהם פיסיקה ומאתימאטיקה' ואף גיאוגראפיה פיסית . העדויות של תלמידיו' ובכללן של תלמידו' שהיה במרוצת הימים בר פלוגתה שלו' הרדר , ( Herder ) מספרות על דרכו בהוראה . מתיאורים אלה מצטיירת דמות שונה במקצת מן הדמות הקפדנית' כפי שמצטיירת' בדרך כלל' שעה שמדובר על קאנט . העדים מספרים על רב גוניותו' מידת ההומור ומידת הרעננות שבהרצאות ו . אפשר שתכונות אלו הוקהו בו במרוצת הימים . מכל מקום ידוע' כי קאנט לא יצא מעבר לתחומה של הסביבה הקרובה שלו' ואף על סי כן' קנה לעצמו ידיעות מקיפות על המציאות של העולם והארצות השונות . עדות ספרותית ימצא אדם בסםר הזקונים שלו 'אנתרופולוגיה מבחינה פראגמאטית' ' המלא התבוננות בהליכות החיים ובני האדם ; וכן בסיפור המסופר על התיאור' שניתן על ידיו על מבנה גשר וסטמינסטר שבלונדון במעמדו של בן לונדון' שהיה ודאי לו , כי קאנט מתאר את הגשר בחינת ל בעיני ראיתי . תכונה זו לחצוב מתוך עצמו' מתוך ערות שלמה לגבי הסביבה הקרובה' באה על ביטויה השיטתי השלם ביביקורת' השלישית' nanp ) 3 n בחלקה לאסתיטיקה' בלי שהשיטה האסתיטית תהא מבוססת על הסתכלות מרובה במפעלי אמנות . אך העדר הבסיס הניסיוני של מראה עיניים לא קיפח את עצמתה של השיטה . חמש עשרה שנה היה קאנט פריוואט דוצנט בקניגסברג ובזמן זה מצא את מחייתו בעבודות מעבודות שונות' ובספרנות בכללן . כשנת 1770 נתמנה םרופיסור מן המניין בקניגסברג' ובימים שאחר מכן מילא תפקידים שונים באוניברסיטה'

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר