פתיחה

עמוד:8

אמר ר' שמואל בר נחמן 'אלה תלדות יעקב יוסף' ( בראשית ל"ז , ב ) - לא צריך קרייה למימר אלה תולדות יעקב ראובן ? אלא מה יעקב נולד מהול אף יוסף נולד מהול , מה זה אמו עקרה אף זה אמו עקרה , מה זה נתקשת אמו בשעת הלידה אף זה נתקשת אמו בשעת הלידה , מה זה ילדה אמו שנימ אף זה ילדה אמו שנים , מה זה אחיו שונאו אף זה אחיו שונאים אותו , מה זה אחיו מבקש להורגו אף זה אחיו מבקשין להורגו , זה רועה וזה רועה , זה נסטן וזה נסטן , זה נגנב שני פעמים וזה נגנב שני פעמים , זה נתברך בעשר וזה נתברך בעשר , זה יצא חוץ לארץ וזה יצא חוץ לארץ , זה נשא אשה בחוצה לארץ וזה נשא אשה בחוצה לארץ , זה הוליד בנים בחוצה לארץ וזה הוליד בנים בחוצה לארץ , זה ליווהו מלאכים וזה ליווהו מלאכים , זה נתגדל על ידי חלום וזה נתגדל על ידי חלום , זה נתברך בית חמיו בשבילו וזה נתברך בית חמיו בשבילו , זה ירד למצרים וזה ירד למצרים , זה כלה את הרעב וזה כלה את הרעב , זה משביע וזה משביע , זה מצוה וזה מצוה , זה מת במצרים וזה מת במצרים , זה נחנט וזה נחנט , זה עלו עצמותיו וזה עלו עצמותיו . הקבלה בין סיטואציות מקבילות ובין דרכי התמודדות שונות ניתן , למשל , למצוא בדברי המדרש : נמצאת אתה אומר שלשה בנים הם , אחד תבע כבוד האב וכבוד הבן , ואחד תבע כבוד האב ולא כבוד הבן , ואחד תבע כבוד הבן ולא בכבוד האב . ירמיה תבע כבוד האב וכבוד הבן , שנאמר : 'נחנו פשענו ומרינו אתה לא סלחת' ( איכה , 'ג מב , ( לכך נכפלה נבואתו , שנאמר : ' ועוד נוסף עליהם דברים' ( ירמיהו ל"ו , לב . ( אליהו תבע כבוד האב ולא כבוד הבן , שנאמר : 'קנא קנאתי לה' אלהי צבאות' וגר ( מל"א י"ט , י ) ומה נאמר שם : 'ויאמר ה' אליו לך שוב לדרכך מדברה דמשק' וגומר 'ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל ואת אלישע בן שפט ... תמשח לנביא תחתיך' ( שם , טו-טז , ( שאין תלמוד לומר 'לנביא תחתיך' אלא שאי איפשי בנבואתך . יונה תבע כבוד הבן ולא כבוד האב [ שנאמר 'ויקם יונה לברח' ( יונה , 'א ג ) וגו , ' מה כתיב ] . 3 בראשית רבה פרשה פד ב , מהד' תיאודור-אלבק עמ' . 1008-1006

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר