אלטרנטיבות

עמוד:352

לעצמם , אלא גם למזרחים , שכן אלה נעדרים מערכת ביטוי משלהם . המחקרים שעליהם מתבססים מנגנוני הטיפול נעשים על ידי חוקרים אשכנזים , ההיסטוריה של יהודי המזרח מצויה - כאשר היא מצויה - בספרי היסטוריה של העם היהודי הנכתבים ברובם על ידי היסטוריונים אשכנזים ; פעולותיהם של ארגונים ותנועות של מזרחים מדווחים ומפורשים באמצעי התיקשורת על ידי כתבים אשכנזים . הצגת הדברים היא , בהכרח , מרוחקת , ממבט מן הצד - אם לא מלמעלה . מזרחים המקבלים את הטיפול , קוראים את הספרים , או רואים או שומעים את הדיווחים , רואים את השתקפות עצמם בצורה היכולה לגרום רק לניכור עצמי ולאובדן הכבוד העצמי . שינוי משמעותי יכול להתרחש רק אם תהיה השליטה במנגנוני הרווחה והחינוך במקומות יישוב של מזרחים בידי מזרחים , ואם תשמש שליטה זו מנוף ליצירת מערכת ביטוי עצמית . איוש מנגנון הרווחה בעיירות הפיתוח , בשכונות ובמושבים על ידי תושבי המקום יהיה צעד חשוב בכיוון לשינוי הדימוי העצמי והכבוד העצמי . במקום מורה , עובדת סוציאלית או פקיד סעד אשכנזים האומרים למזרחים במבט , במבטא , בתנוחת גוף או במסר כתוב או מדובר כי יש להם עדיין הרבה ללמוד , יעמדו עתה בני המקום אשר יהוו המחשה של אפשרות שונה , הן מבחינה אישית והן מבחינה קבוצתית . אולם יש לציין כי שינוי איוש מנגנוני הרווחה יהיה בעל משמעות לטווח ארוך רק אם ייעשה בד בבד עם יצירת תשתית כלכלית ואירגונית עצמאית . שינוי בהרכב המנגנון במצב הדברים הקיים , כאשר תכני החינוך והטיפול הם כפי שהם , וכאשר בוגרי מוםדות החינוך והטיפול יוצאים אל מערכת כלכלית שאינה בשליטתם , יכול לגרום רק לרמה גבוהה יותר של תיסכול אישי וקבוצתי - במקום אשכנזים האומרים למזרחים כי הם זקוקים עדיין לטיפול ולהכשרה נוספת , יעשו זאת מזרחים . לצורך המחשת הדברים , נבחין להלן בין שירותי הםעד לבין שירותי החינוך . ייעודם של שירותי-הסעד הוא טיפול בתופעות לוואי של חלוקת העבודה בחברה . שינוי באיוש מנגנון הסעד ללא שינוי משמעותי בדפוסי חלוקת העבודה , לא יביא לשינוי בתיפקוד ובייעוד . לעומת זאת יאפשר שינוי במנגנון הסעד שיבוא בד בבד עם תנועה ליצירת תשתית כלכלית עצמאית שינוי בעצם ייעודו של מנגנון זה . ראשית - עצם יצירת תשתית כלכלית תביא לירידה הדרגתית בהזדקקות מזרחים לשירותי םעד . שנית - היווצרות אפשרויות חדשות תאפשר העברת המאמצים של חלק ממנגנון הסעד , לפחות , מטיפול םימפטומאטי לטיפול שיקומי במובן המלא של המילה . השינוי שבו מדובר כאן איננו , אם כן , שינוי באיוש גרידא , אלא שינוי בייעוד ובתיפקוד . לאור זה יש לבחון גם את שאלת האיוש עצמה - מי יאייש את העמדות בהן מדובר . מכל אשר נאמר לעיל , ברור כי לצורך שינוי התיפקוד של מרבית מנגנון הסעד דרושים צעירים וצעירות פעילים ובעלי הכרה ותודעה , יותר מאשר אנשים בעלי הכשרה בעבודה סוציאלית . בתחום החינוך חייב השינוי להיעשות הן בהרכב סגל ההוראה בישובים מזרחיים , והן במבנה והרכב תוכניות הלימודים . מפאת גודלו של מנגנון החינוך יוכל השינוי בו להתרחש רק בהדרגה , ותוך גיוס מאומץ של תושבים בעלי הכשרה ,

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר