מורים בבית־םפר תיכון

עמוד:272

מקום בתכנית הלימוד , הן היו תכניות שהן מותאמות ליוצאי אירופה בעיקר , מפני שתכננו אותם יוצאי אירופה , וגם נלמדו כל המורשה וכל הדברים האלה על יוצאי אירופה והזניחו את כל מורשת יוצאי המזרח . בהתחלה זה היה בלי כוונה וחלק גם בכוונה ! חלק בתחילה היה בלי כוונה , כי זה היה ברור , בהתחלה , כשהיו אידיאליסטים וכד , ' הרביצו תורה והכינו תכנית כמו שצריכה להראות על פי עניות דעתם . כשהגיע העניין של עולי המזרח , גילו את הפיגור שנעשה . דרך אגב , יש לי פה הרבה להגיד גם לגבי תכנית הלימוד , מפני שכל תכניות הלימוד מתבססות על ילד ממוצע אירופאי ולא ילד מזרחי . ילד יוצא המזרח הוא ילד דמיוני - אתה צריך להביא לו את הסיפור בצורה אחרת . מה פירושו של דברי אתן איזו דוגמא - אתה מתחיל בסיפור , אפילו בבית הספר . כשאתה מתחיל לקרוא סיפור כזה בפני תלמידים בבית םפר , אתה אומר שאבא קם בבוקר , הלך לעבודה , קם בבוקר , נסע והיתה תאונה לרכבת שרצה לעלות עליה . ילד יבש קולט את זה , את התאונה והאבא , גמרנו ! יוצא המזרח רואה את האבא קם בבוקר , רואה כיצד הוא רוחץ את הידיים , אוכל , שותה , בדרך שהוא מגיע לרכבת - הוא רואה בדימיונו את כל התמונה . הוא לא רואה את הפשט הזה . הדמיון אצלו יותר פורה מבחינה כזו . מה קורה ? בגלל תכנית הלימודים שהיתה יותר פשט ופחות דימיונית , פחות מאורח החיים שהוא רואה את כל התמונה הזאת באותה דרך , הוא לא קלט פה את תכנית הלימוד , כי באותו זמן הוא חשב על זה , וכאן נוצר פיגור . משה : אתה עושה פה הכללות מאוד מסוכנות ! אריה : אני לא עושה הכללות מאוד מסוכנות - אתה תראה את כל תכניות הלימוד ואתה תראה שזה ככה . הדבר השני - קח לך את כל ספרי ההיסטוריה , את כל הסופרים שלימדו עליהם , על איזה עידות דיברו , קח לדוגמא את "ההגנה" - איפה מוזכרים יהודי עיראק ב"הגנה"י אני שואל אותך . איפה מוזכרים יהודי סוריה ב"הגנה ? " או באצ"לי אני שואל - הרי מלמדים את זה ... אלה תכניות הלימוד . אז מה נוצר כאן בחברה ? דוד : היית מלמד בצורה אחרת לילדים מזרחים ? אריה.- תכניות ... קודם כל , לשנות את תוכניות ה לימוד , להכניס מורשה של עידות ... על ספרד ... משה : טוב , זה התחיל ; כי יש בעייה שאין מי שיכתוב ואין מקורות אינפורמציה . אריה : זה לא בדיוק ככה . בתוכניות הטכנולוגיה גם לא היה - עובדה שקם איזה משרד בתל אביב והכינו תכנית חומש , והגיעו אנשים וכתבו , וכאן , אם יעשו את אותו דבר ... משה : אני רוצה להבין - אתה דיברת על ילד מזרחי , למי אתה מתכוון ? אריה : למי אני מתכוון ? לכל ילד ממוצא מזרחי , אפילו אם הוא נולד בארץ מאבא ואמא מזרחים . משה : זה ההגדרה ? דוד : אני מרחיב אותה - אם החברה רואה אותו במזרחי , זה מספיק . אריה.- יש פה עניין אחר - מה זה - "החברה רואה אותו ''? זה לא רק עניין של החברה רואה אותו מזרחי . יש כאלה שהם מתנכרים כבר לעצמם ולמוצאם בשינוי שמות וכד . ' כל זה כדי להסתיר , כמו בימי ההשכלה , להידמות לגויים , וכל הדברים האלה - יש לך גם סוג אנשים כאלה , וזה רע מאוד ! הסוג הזה של האנשים הוא יותר גרוע , כל אלה שמתגברים למוצאם , קודם כל , הם כבר מודים בזה שמוצאם לא בסדר , בו בזמן שיש להם פוטנציאל הרבה יותר גבוה להתקדמות .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר