מורים בבית־םפר תיכון

עמוד:271

מורים בבית םפר תיכון משה ואריה , ילידי עיראק , הם מורים בבית ספר תיכון מקיף עירוני . משה הוא מורה להיסטוריה , ואריה מלמד מיקצועות טכנולוגיים . השיחה כולה נסבה על התכנים של ספר י הלימוד . שלמה : בוא ניקח דוגמא מהתחום שרצינו להתמקד עליו , התחום של תכנים וספרי לימוד בארץ . משה : על ספרי ההיסטוריה כתב נאדל ב"ידיעות אחרונות . " נכון , אלה ספרים קטסטרופה ממדרגה ראשונה . היה לנו ויכוח בשנה שעברה , היה כינוס של הורים ומורים ושמה עלה הנושא הזה , וזה היה בחטיבת הביניים בסוף השנה . אז קח דוגמא - ספר היסטוריה שמלמדים אותו בבית הספר התיכון , קירשנבאום , 400 עמודים , מתוך זה על יהדות האיםלם שני דפים . קודם כל - תודה רבה שהוא מזכיר אותנו ; הדבר השני , תקרא את שני הדפים . דוד : סליחה שאני מפסיק אותך . אנחנו נמצאים במין סיטואציה כזאת שבא מישהו לשכונה ואומר : צריך לשקם אותה . אז אני אומר : '' תודה רבה . " אחד כותב ספר להיסטוריה שני עמודים , אז אני אומר . "תודה רבה . " משה : אני אמרתי את התודה הזאת מאוד בציניות ... דוד : אני מבין , אני מבין טוב מאוד . אבל אני רק רוצה להדגיש - האלמנט של " תודה רבה" תמיד קיים , מפני שברור שיש מישהו שהוא כותב את הספר היסטוריה , יש מישהו שמחליט איזה שיקום צריך לשכונה , יש מישהו שמחליט כמה הסבסוד , וזה תמיד אותם האנשים ! עכשיו , כשאתה אומר "תודה רבה , " זאת אומרת - האם אני החברה הישראלית ? אז אני טועה - או שאני פה בחזקת טרמפיסט , ממלא פונקציה בתעסוקה , בשירות המילואים , או משהו כזה ... משה : תראה , יש פה בעייה . אני מבין ככה , שבהרבה מדינות בארה '' ב מי שחולש על בית ספר זה ועד קהילתי , זה , בעצם , מספר הורים או מועצה נבחרת של ההורים שהמנהל בעצם הוא האיש שממלא את הדרישות פחות או יותר שלה , וגם תכנית הלימודים מותאמת במידה רבה לכל מקום ומקום בגלל האופי שלו , ומי שרוצה ללמוד משהו אחר , אז הוא נוסע לאיזה שהוא איזור אחר . עכשיו , בישראל אני לא רואה שזה קורה או יקרה בזמן הקרוב - וזה גם כן חלק מהמערכת הזאת - ברגע שמישהו מוותר , אז הוא מוותר על חלק מהםמכויות והכוח שלו . שלמה : התחלת עם ספר ההיסטוריה . נאמר שאתה לא רוצה אותו ... משה : קודם כל , אני יכול לא לרצות אותו , אבל אני צריך להגיע לתכנית הלימודים . תראה , בהיסטוריה לא דורשים ממני ספר - בהיסטוריה דורשים ממני חומר מסוים לדעת . אני יכול ללמוד אותו מאיזה ספר שאני רוצה , ומופיע לך יחידות וכתוב הסעיפים מהן הדרישות . אתה יכול לאמר שבתוך הדברים האלה אפשר לעשות שינויים , אני גם מעוניין לעשות שינויים , אבל אני לא מדבר על זה רק לגבי ההיסטוריה של עם ישראל . אני גם רוצה לראות שינויים בתוך התכנית להיסטוריה בכלל . אריה : אני חושב שאצלך זה כבר באיחור . לדעתי , זה צריך להתחיל בגךילדים , דרך משרד החינוך . עד היום , כל היצירות שנלמדו , כולל בחינות הבגרות , בכל

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר