מדריכי ''חבורות־רחוב"

עמוד:247

ואני זוכר טוב מאוד מה שעברנו במרוקו . לפני כניסת האמריקאים אצלנו בשנת ' 45 היו זונות . רפי : באיזו פרופורציה ? שהן הפכו לזונות לאומיות של מרוקו ? אלי : במידה כזאת שבתוך הרחוב שלי גרו . זונות יהודיות , והיו בתי בושת איפה שהיו יהודיות . רפי : אני שמעתי את דעתם של הרבה מאוד מרוקאים , ואנשים מבוגרים מאוד ואפילו צעירים שהגיעו לארץ , התחתנו פה בארץ , ואנשים בגילי ; ואני יודע בדיוק מה הלך באלג'יריה . אספתי מידע לא נורמלי על צפון אפריקה . עכשיו , הם מגיעים לארץ , הם מדברים ערבית , הם לא ראו מעלית בבית , אבל יש להם תרבות מגורה כזאת , יש להם ערכים שבשום מקום במערב לא היו יכולים להיות ערכים כמו שהיו לצפון אפריקאים . זה מיזוג של ערכים יהודיים , פלוס השמירה של הבית שהיתה אצל הערבים . זה היה ממש מיזוג בין המסורת היהודית למסורת הערבית . אז הם מגיעים הנה , לארץ . אתם תופסים אנשים , סוגרים אותם במקום אחד , חוז רים אחרי שלושים שנה , מסתכלים על התרבית שלהם - אז מה גדל , פרחים ? גדל עובש ! לא יגדל פרחים ממקום רקוב , בחייכם . אלי : אני לא הייתי מוכן לברוח מהתרבות שלי . אני כמעט יליד הארץ . אני לא מוכן עד היום הזה לרגע אחד לוותר על התרבות שלי . דוד : אולי תסביר לי למה המרוקאים הפכו לכושים של הארץ הזאת ? אלי : למה המרוקאים הפכו לכושים של הארץ הזאת ? אני אמרתי : חוסר חינוך ! לא נתנו להם מספיק ערכים ישראלים . שלמה : מה זה ערכים ישראלים ? אלי : חינוך , הווי והתרבות הישראלית ... רפי : אבל אתה סותר את עצמך : מצד אחד אתה אומר שאסור לשנות את התרבות של המרוקאים ; מצד שני אתה ... אלי : אני מדבר על הנפש , על ה"אני '' שלי , לא על הלבוש שלי ולא על הדברים האלה . על ה"אני" - מי אני ? מה איתך ? איך אני יכול ללכת וטראח , להתערבב עם שפה אחרת שאני לא מכיר . שפת האם שלי , איפה היא ? רפי : רגע , שנייה אחת ... אנחנו לא מדברים פה "שירה / ' אנחנו מדברים "סוציר לוגיה , " פער חברתי . אתה מצד אחד אומר בזה דבר . לא להעליב את התרבות של מישהו . עכשיו , שואלים אותך למה בכל זאת המרוקאים הם הכושים של המדינה , אתה אומר כי לא נתנו להם מספיק חינוך , לא נתנו להם מספיק הווי ישראלי , לא נתנו להם מספיק שירים ישראליים . אז רגע , או שאתה רוצה לקחת מהם תרבות הזו או שאתה לא רוצה לקחת מהם . יש סתירה , לא ? אלי . אני הייתי משאיר את כל אחד כפי שהוא , לפי הרגשות שלו , לא לשנות לו את הרגשות שלו , לא לשנות את העמדות שלו ולתת לו יותר אמצעים . דוד : למשל ? אלי : אמצעי כספי , אמצעי חינוכי ... רפי : איך ? באיזו שיטה ? מה אתה נותן לו ? אתה מלמדאותו עלי . ל . פרץ , או אתה מלמד אותו על אחד הרבנים הגדולים של מרוקו ? אלי : לא , לא להגיד לו שקודם כל תשכח ממה שאתה היום , שאתה מרוקאי , לא לגעת בזה ... רפי : מה החינוך שהיית נותן לו ? אלי : מלמד אותו ...

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר