בית-שאן: מיפגש שני

עמוד:136

נסים : אני רוצה לשאול אותך שאלה : האם קם איזה גוף שמתארגן מהעידה שלנו , שעריך להיות גוף די חזק כדי שיהיה לו את הכוח הזה לקום כדי לתת את הצעקה הזאת או את הזעקה הזאת , להגיד : "רבותי " ! עליזה : הצעקה הזאת קמה , אדוני ... נסים : היא קמה , אבל כנראה היא לא מספיקה . אני לא יודע - או הגוף היה לא מספיק חזק או , אני לא יודע , זה צריך להיות איזה ארגון מסוים שהוא צריך להיות עם סמכות די חזקה כדי להביא את הדברים , להזיז את הדברים , כן ? אנשים שיודעים את המלאכה שלהם , שיגידו.- "רבותי , עד להגה - מספיק ! עד דור מסוים אנחנו מבינים שסבלנו , לקחנו את כל הדברים שלכם , מה שאתם נתתם לנו - בדונים , צריפונים , שיכונים ... באנו אנשים בלי השכלה גבוהה , הרבה אין לנו . אבל הדור הזה שאנחנו היום מחנכים , שהם צברים שלנו שבארץ , הם שונים ! הם נקראים צברים ! ולאלה צריכים לתת את כל המשקל כדי שיגיעו להיות גם כן בני מעמד כמו כל אחד " , לתת להם את הכח הזה או את הדחיפה הזאת , להביא אותם למצב כזה , כמו שאתה אומר - אין הבדל בין ילד כזה או ילד כזה - כשנולד , יש לו אותו שכל , אותו הדבר . זה רק צריך לתת לו את הכח ואת הדחיפה להגיע למטרות כאלה . יש , אני מכיר הרבה ילדים , שהם ממש ילדים מוכשרים , גאונים ... אבל מה ? אם אני אקום לבד ואצעק לבד והוא יקום לבד ויצעק לבד ... צריך בשביל הדבר הזה אבא ... אליהו : פה קבור הכלב ... נסים : האבא הזה צריך לעשות אותו , ולעשות אותו זה צריך להיות ארגון , צריך להיות כח , צריך להיות אנשים שאיכפת להם שהגיעו למצב כזה . בן ציון . שורש הבעייה הזאת - אני עכשיו נוגע באותם דברים שהוא פירט אותם - אתה יכול לבוא ולאמר שהעידה האשכנזית קיבלה איזה ביסוס מסוים בארץ כבר במאה ה , 19 תחילת המאה ה , 20 בימי העלייה מרוסיה ומפולין וכל הקמת היישובים . כשהגיעו אחר-כך עליות נוספות מאירופה , היתה להם שפה משותפת , היה להם איזה רקע משותף . ואם תיקח את העידה העיראקית בירושלים , והכורדים , הם היו מאוד מוצלחים . ברמת-גן גם כן , ובטבריה יש גם כן קבוצה מסויימת . אלה אנשים שהרקע ההיסטורי שלהם בארץ הוא רקע חזק . אחדים מהם תמצא שופטים , עורכי דין , כלכלנים , מנהלי בנקים . כשהגיעה העידה העיראקית מעיראק היה להם קשר מסוים . אם אתה תבדוק בנושא התפתחות העידות , אתה תראה שהעידה העיראקית התפתחה בסדר . האשכנזים שהיה להם קשר עם הוותיקים גם כן . אלה שבאו בגלי העלייה של צפוךאפריקה לא היה להם עם מי לדבר . לא היה להם עם מי לדבר ! ראשית דאגתם היתה פרנסה , שלא היתה מצויה באותו זמן , שהיתה חלוקה של 15 יום לזה ר 15 יום לזה ... אז כבר כאן התחילו הבעיות האלה של למה זה התחיל ולמה זה לא התחיל ... עכשיו אתה יכול ללכת ולדבר על חינוך . אז ידוע שבארצות אירופה רמת החינוך היא הרבה יותר גבוהה ... אז אם אותו ילד בא מבית-ספר והוא למד איזה משהו , איזה שיר של איזה מישהו או חשבון , אז אותה אמא מאירופה ידעה לעזור לבן שלה - אמא שלי לא ידעה לעזור לי ! אבא שלי לא ידע לעזור לי ! אבל אם אותו ילד בא הביתה מגיל צעיר , מגיל כיתה , 'א כמו שאני ואתה היום יושבים עם הילדים שלנו , הלוואי שהייתי יכול לשבת ככה עם אבא שלי באותם זמנים . אז רק יוזמה שלנו ורצון שלנו ללמוד , למדנו בכוחות עצמנו . הבן שלי היום בא , אז יש לו עם מי להיות ! אז האבא יכול לשבת איתו והאמא יושבת איתו , מה שאז כבר היה לעידות האשכנ

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר