פרק רביעי על משמעותה של עדתיות

עמוד:88

הדוגמאות של מה שניתפס כפעולות מעמדיות מוצלחות - המהפיכות השונות - הפכו להיות , ברמה התיאורטית , ביטוי ממצה של תודעה מעמדית ופעולה מעמדית . כך אנו מגיעים להגדרה של תודעה מעמדית כמו זו של אולמן , בה מעמד פועלים בעל תודעה הוא מעמד הרואה כאינטרס עליון שלו את מיגור הקפיטאליסטים , ופועל בהתאם לכך . לי נראה כי מארקס השתמש במושג המעמד במובן רחב הרבה יותר . נקודת המוצא של מארקס היתה מושג העבודה . עבודה - כקאטיגוריה פילוסופית אנתרופולוגית - הינה המאפיין העיקרי של האדם כמין חי . העבודה היא העומדת ביסוד האינטראקציה היצירתית בין אדם לטבע . העבודה היא היכולת הבילעדית לאדם , אשר איפשרה את סידרת השינויים אשר הביאו את האנושות למצבה הנוכחי ( מארקם , . ( 329 : 1975 החשיבות של מושג המעמד טמונה בכך , שהוא מאפשר להפוך את המושג "עבודה" מקאטיגוריה פילוסופית אנתרופולוגית לקאטיגוריה היסטורית , שכן מבחינה היסטורית באה העבודה האנושית לידי ביטוי באמצעות פעולתם של מעמדות . אם כי העבודה הינה מאפיין של האדם כמין חי , אין היא באה לידי ביטוי בפעולתו של כל בן אדם כפרט : מארקם ראה כהנחת יסוד שהפעולה האנושית היא פעולה חברתית ולא פעולה של פרטים ( מארקם , . ( 85-83 .-1973 מעמדות הם הצורה העיקרית של אירגון חברתי ופעולה חברתית היא בעיקרה פעולה מעמדית . פעולתם של מעמדות היסטוריים ספציפיים , היא שהביאה להת הוותן של צורות הייצור ההיסטוריות השונות . פעולתם של מעמדות היסטוריים שונים , היא שהביאה לכלל מימוש את ההישגים האנושיים הגדולים . פעולתם של מעמדות היסטוריים ספציפיים , היא שהביאה גם ליצירתם של מעמדות ספציפיים אחרים . כל המשמעויות האלה של מושג המעמד באות לידי ביטוי ברור בתיאורו של מארקם את הבורגנות הקפיטאליסטית כמעמד אשר הביא ל"מהפכה מתמדת בצורת הייצור , " כמעמד אשר "חולל נפלאות העולות על הפירמידות המצריות , על האקוודוקטים הרומיים , ועל הקתידראלות הגותיות , " כמעמד אשר "יצר עולם שלם בדמותו הוא" ( מארקס ואנגלס , . ( 72-69 : 1973 משמעות רחבה זו של המעמד באה לידי ביטוי גם בראייתו של מארקס את הקפיטאל - אותה "המצאה , '' אם אפשר לומר כך , של הבורגנות - כמאופיין על ידי צורת מחזור אשר , בניגוד למחזור הפשוט , הרגיל , "הוא בעל צורת ספירלה , מעגל מתרחב ולא מעגל רגיל" ( מארקם , . ( 266 : 1973 משמעות רחבה זו של המעמד באה לידי ביטוי גם בדרך בה מנתח מארקס את היווצרותו של הפרולטאריון כתוצאה מיוזמות שונות שהבורגנים נקטו בהן בתנאים ההיסטוריים של ראשית התהוות הקפיטליזם וכן בדרך בה מתאר מארקס את תהליכי הקפיטאליזם ומנגנוניו - המופעלים , כמובן , על ידי הבורגנים . במלים אחרות - מעמד איננו רק קבוצה מדכאת או קבוצה מדוכאת . מעמד הוא גם קבוצה יוצרת , מחדשת , משנה , מעצבת תצורות חברתיות חדשות ותכנים חדשים של חיים חברתיים . מעמד הוא מושג בעל משמעות לא רק להבנת המאבק בחברה קפיטאליסטית . מאבק הינו גם - אם לא בעיקר - מושג משמעותי לשם הבנת הביטויים ההיסטוריים של העבודה האנושית , של היכולת היצירתית של האדם , ושל יכולת בני האדם לשנות את הטבע הסובב אותם ואת עצמם .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר