פרק רביעי על משמעותה של עדתיות

עמוד:77

ביסוד התפיסה של תרבות עומדות הנחות מיספר המקבלות משמעות רבה כאשר באים לנתח יחסים עדתיים . ראשית , מדגישה תפיסת התרבות את חשיבות עברה של הקבוצה כמקור ה '' מדריך לחיים" שלה . לדברי ואלנטיין , התרבות היא כל אותם דברים שעל האדם ללמוד על מנת שידע להתנהג בדרך המקובלת . מרגע שאנו אומרים שיש מה ללמוד , הרינו מניחים כי ה"מדריך" כבר קיים , דהיינו - שהתרבות הינה "מוצר" מוגמר , פחות או יותר . לכן מיתמקדים מחקרים הנערכים מתוך נקודת הראות של גישת התרבות ב"מורשת התרבותית" יותר מאשר בנסיבות החיים הקונקרטיים היםטוריים של הקבוצה . נקודה חשובה נוספת היא , שהדגש ששמים על העבר מוליך לחיפוש ולאיתור של אותם ערכים ונורמות שעמדו בתלאות הזמן , המהווים את "לב ליבה" של התר בות המועברת מדור לדור . דבר זה מובלט במיוחד על ידי האבחנה בין ערכים תרבותיים , לבין םיגולים נסיבתיים : '' ערכיה של התרבות כוללים את האידיאלים , את המטרות והכוונות , את הסטאנ דארטים המוסריים והאסתטיים , ואת קני המידה לידע ולחכמה המועברים לכל דור ודור והמשתנים תוך כדי כהערכים אלה אינם באים לידי ביטוי ישיר על פני השטח בחיי היום יום ... על כן אין האנתרופולוגים מצפים למצוא את כל הערכים המעניקים שלמות פנימית לדרך חיים כשהם מבוטאים באופן גלוי בחיי היום יום" ( ואלנטיין , . ( 7 : 1968 הדרך מקביעה זו ועד לראייה א היםטורית של התרבות כמערכת אידיאלים שאינם מושפעים על ידי התפתחויות חברתיות קונקרטיות , ואולי אף מנותקים מהן , קצרה למדי . תפיסת התרבות אינה מתעלמת כליל מן ההיסטוריה , אלא מאפשרת את כניסתה רק במסגרת '' םיגולים נסיבתיים : " ... " באמצעות תרבותם מסתגלים אנשים בצורה קולקטיבית לתנאים סביבתיים ולנסיבות היסטוריות . לכן יש הרואים בתרבויות תגובות היסתגלותיות לתנאים ולנסיבות כאלה" ( שם : . ( 5 לאור הדברים הללו , קשה שלא להגיע למסקנה כי הערכים התרבותיים המרכזיים , היסודיים , חזקים יותר מהנסיבות ההיסטוריות , או , אולי , אף עומדים מחוץ להשפעתן . ההטייה הא היםטורית של מושג התרבות מקבלת חיזוק נוסף מן האבחנה הנקוטה בספרות בין התרבות לבין החברה , או בלשונו של ואלנטיין , בין ה"דפו םים התרבותיים המעצבים את התנהגותם של האנשים" לבין "מיבנה המוסדות של מערכות חברתיות" ( שם : . ( 3 יהיו יתרונותיה האנליטיים של אבחנה זו אשר יהיו , יש בה מן הסכנה של פתיחת פתח , בעת ניתוח מצב עדתי טיפוסי לתקופתנו , להתעלמות מנסיבות היסטוריות חשובות - כגון חיסול מערכת מוסדית של עדה מסויימת או התמוטטותה , או השלטה של מערכת מוסדית זרה . לעומת זאת , תהיה נטייה להתמקדות יתרה בערכים תרבותיים בעלי יכולת הישתמרות . אמנם נכון ששינויים מוסדיים באים לידי ביטוי גם במישור התרבותי , אך כיוון שהשינויים המוסדיים מסווגים , בדרך כלל , בקאטיגוריה של "סיגולים נסיבתיים , " אין אנו צריכים להיות מופתעים במצאנו שמה שמכונה "תרבות עדתית" מתייחס ברוב המקרים לדפוסי התנהגות שהם שוליים ביותר במכלול התהליכים המאפיינים חברות קפיטאליסטיות בנות זמננו . לעתים קרובות , מה שמכונה "תרבות עדתית"

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר