פרק שלישי מאפיינים מרכזיים של מערכת היחסים בין מזרחים ואשכנזים כיום

עמוד:72

הערות סיכום מיבנה היחסים בין שתי העידות כפי שהוצג כאן איננו ארעי ובן חלוף . הבידול האקולוגי משתרש עם הזמן . אין הוא רק תוצר של מדיניות ממשלתית - הוא נקבע גם במידה רבה על ידי העדפות אישיות וקבוצתיות . בדרך כלל חשים אשכנזים טוב יותר בין אשכנזים , ומזרחים-בין מזרחים . יש להניח שהמגמה תימשך להבא , כאשר הדור שנולד בתנאים אלה יראה אותם כמובנים מאליהם . הוא הדין לגבי חלוקת העבודה . חשוב להבחין שוב בין פירוש הנתונים מנקודת ראות של גישת ה"פערים" לבין פירושם כפי שהיצגנוהו כאן . גישת ה"פערים" טוענת שהמצב הוא כפי שהינו עקב נתוני התחלה נחותים של המזרחים עם הגיעם ארצה ; ברגע בו ישפרו את נתוניהם , יוכלו להתרומם מעל מעמדם הנוכחי ולהתפזר במערכת התעסוקתית כולה . הטעות של גישת ה"פערים" טמונה בהנחה שתהיה למזרחים הזדמנות נוספת להכנס לכלכלה הישראלית לאחר שיעברו תקופת מודרניזאציה . אין זה הולם עוד להתחיל היום את הדיון בשאלה העדתית כאילו מדובר בעולים מזרחים חסרי השכלה , הכשרה והון ונעדרי ערכים מודרניים וכיו"ב . כיום חייבים אנו להתחיל את הדיון במזרחים התופסים את העמדות הנמוכות במבנה התעסוקתי , המתגוררים בשכונות ועיירות שהן מזרחיות ברובן , החסרים הון או שליטה עליו , ואשר חלקם בניהול המערכת כולה קטן ביותר . אם אנו מתחילים את הדיון כך , הרי העתיד הנראה לעין אינו ורוד כפי שהוא עשוי להצטייר מנקודת הראות של '' פערים ; " ניסיונן של חברות קפיטאליסטיות אינו מורה על הסתברות גבוהה שקבוצה השייכת בעיקרה למעמד הפועלים תשנה את מעמדה בכללותו , או תגיע לצבירת הון משמעותית , ללא שינוי ראדיקאלי במערכת החברתית כולה . מיבנה היחסים בין שתי העדות כיום הוא מיבנה של תלות : העמדות הבכירות במיבנה התעסוקתי , השליטה על ההון , השליטה על המוסדות הפוליטיים , והיכולת לקבל את ההחלטות הקובעות את כיווני ההתפתחות העיקריים של החברה בכללותה ^ צויים בעיקר בידי אשכנזים . המזרחים הם ברובם חסרי הון , מספקים כוח עבודה זול , יחסית , בדרגים הנמוכים של הסולם התעסוקתי , ובעלי ייצוג מועט , יחסית , במסדרונות הכוח הפוליטי . ניתן לאמר , כי אספקטים מרכזיים של חייהם של רוב המזרחים - היקף התעסוקה , טיב התעםוקה , רמת החיים ובאופן כללי יותר הסיכויים והכיוונים של התפתחותם , תלויים בהחלטות המתקבלות בארגונים ומוסדות בהם תופסים אשכנזים את העמדות הבכירות . התפתחותם היא התפתחות תלוייה-היא תלוייה בתוכניות הפיתוח של ה"חברה" בכללותה - כאשר "חברה " זו מגולמת בערכים , שאיפות ודפוסי פעולה שהם אשכנזים בעיקרם . המזרחים מהווים פריפריה למרכז האשכנזי . לאור האמור לעיל , ניראה לנו כי יש להטיל ספק בהנחות המרכזיות של אסכולת ה"קליטה באמצעות מודרניזאציה" ביחס לעדתיות ועתידה בארץ . אליבא דאםכולה זו , העדתיות היא מורשת העבר , שתלך ותיעלם כתוצאה מחשיפה למודרניות . ההנחה היא שהעדתיות הינה תופעה ארעית וחולפת . גישה זו מדגישה את העבר , שממנו שואבת העדתיות , ואת העתיד , שבו תיעלם . כתוצאה מכך , היא מתעלמת מן ההווה , הנתפס כשלב מעבר בלבד . בניגוד לגישה זו , נראה לנו בי יש לשים את הדגש בהבנת העדתיות דווקא על ההווה , דווקא על תהליך ה"מו דרניזאציה" האמור , על פי הגישה של "קליטה באמצעות מודרניזאציה , " להביא

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר